Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi har vært i overkant kjedelig i mange år vedrørende valg av bil, har kjørt Renault og Peugeot som familiebil. Nå vurderer jeg imidlertid å bytte stasjonsvogna inn i en Jaguar XF, 2008-2010 modell.

Er det mulig å få noe innspill på hva jeg bør være på utkikk etter? Hvilke fallgruver finnes? Servicekostnader etc. Hilsen en familie som ønsker en mer interessant familiebil.

Benny svarer: 

Dette synes jeg faktisk er en veldig god ide! Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.

Britiske biler byr på mye både sjel og sjarm. På godt og vondt. XF får du jo også som stasjonsvogn. Da er det jo faktisk en fullverdig familiebil, selv om jeg personlig liker sedanen bedre. 

Det finnes godt med Jaguar XF til salgs på bruktmarkedet. 2009-modeller får du nå får godt under 300.000 kroner, ikke har de da gått veldig langt heller.

Det er vel potensielt verditap og det at den er noe tungsolgt på bruktmarkedet den dagen du ikke skal ha den mer (det henger jo så klart sammen) som er en utfordring man bør være klar over her.

Les vår test av "lillebror Jaguar XE her: 

Ikke helt feilfrie

Den tekniske kvaliteten er grei nok, men det er også helt klart en del punkter man MÅ sjekke nøye før man kjøper brukt XF. For feilfrie har de ikke vært. 

Komplett servicehistorikk er en selvfølge. I tillegg  vet jeg at bakre differensialen har vært et problem på flere biler. En ny og bedre type finnes nå. Men sjekk nøye før kjøp.

Slik ser en 2009 modell Jaguar XF ut innvendig. En del av de tradisjonelle trepanelene har måttet vike plassen for ditto i plast.
Slik ser en 2009 modell Jaguar XF ut innvendig. En del av de tradisjonelle trepanelene har måttet vike plassen for ditto i plast.

Den elektriske girvelger-enheten har også blitt byttet på mange biler, da denne ikke ville kommunisere med resten av bilens elektronikk. Dette var en svakhet på de første årsmodellene, men skal ha blitt rettet på nyere biler.

Det har også vært noe småkrøll med funksjonen både for innebelysning og kjørelysautomatikken. Og til slutt har det på en del biler vært trøbbel med tanklokket. Ikke veldig alvorlig, tenker du kanskje. Men jeg lover deg at det er irriterende nok når du står der med tom tank og ikke får åpnet lokket..

Jeg synes XF, som på mange måter er en konkurrent til Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, byr på en sofistikert sjarm og en eleganse som går de tyske konkurrentene en høy gang. Det noe litt mystisk, spennende, særegent og aristokratisk over de britiske bilene.

Legg litt jobb i å lete opp en hel og pen bil, men styr unna de første årsmodellene. Da får du i alle fall min velsignelse for bilvalget!

Lykke til!

Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart? 

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: