Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nybilsalget i Norge er på et høyt nivå. Fjoråret ble beste salgsår siden jappetiden herjet for fullt tilbake i 1986. I år ligger det an til å bli ytterligere en lite økning fra det.

Med to måneder igjen av året, sier statistikkene pluss 4,1 prosent.

Men noen gjør det langt bedre enn dette også. Blant dem er Mercedes som med god margin kommer til å levere sitt beste år på det norske markedet noensinne.

Er på åttende-plass 

I skrivende stund har Mercedes solgt 6.112 nye personbiler. Det gir en markedsandel på hele 4,9 prosent. Dette er en økning fra 2014 på 17,5 prosent.

Med det er Mercedes inne på plass åtte blant de mest solgte bilmerkene. Det er faktisk foran den tøffe konkurrenten Audi som lenge har vært mest solgte premium-merke i Norge. Så langt i år er de henvist til plassen bak Mercedes.

Se hva Mercedes har funnet på nå

– Ikke overrasket

Dette skjer etter at Mercedes de siste årene har gjennomført en aldri så liten snuoperasjon. De har satset på sprekere design. Og ikke minst har de utvidet modellutvalget sitt kraftig, med biler i en rekke nye nisjer. 

Merkets kommunikasjonsdirektør her hjemme, Christoffer Nøkleby, er derfor ikke overrasket over at det nå virkelig har løsnet for Mercedes. 

– Ja, vi er glade og ydmyke, men ikke overrasket. Med taktskiftet som startet med A-Klasse i 2012 har stadig flere nordmenn fått øynene opp for Mercedes-Benz, og stadig flere av disse igjen ender med å kjøpe sin første Mercedes, sier Nøkleby.

Dette er et råskinn – og den er rimelig!

Brudd med tradisjonene 

– Hva tror dere selv dette skyldes?

Christoffer Nøkleby er kommunikasjonsdirektør for Mercedes her hjemme.
Christoffer Nøkleby er kommunikasjonsdirektør for Mercedes her hjemme.

– Vi har alltid vært kjent for høy kvalitet, bransjeledende komfort og en aura av luksus. De senere årene har disse egenskapene fusjonert med lekkert design, sporty kjørefølelse og et stadig bredere utvalg av 4MATIC firehjulsdrift. Dette har i sum gjort Mercedes-Benz til et stadig mer attraktivt alternativ i premiummarkedet, mener Nøkleby.

Da Mercedes lanserte ny A-klasse i 2012, var den et solid brudd med tradisjonene. De to første utgavene av A-klasse var høyreiste biler som skilte seg fra de fleste øvrige konkurrentene i klassen. Til generasjon tre kom Mercedes opp med et langt mer konvensjonelt design, i tillegg til at bilen også fikk et markant løft innvendig. Og det ble umiddelbart en suksess blant kundene. Så har den fått følge av flere:

Fornøyd med nest størst?

– C-Klasse og alle kompaktbilene har vært svært viktige, men også GLE som har tatt over for ML, og S-Klasse er viktige volumdrivere i sine segmenter. Generelt ser vi at nær sagt alle våre modeller sparker godt fra seg, sier Nøkleby.

– Mercedes er nå nest størst av de tyske premium-merkene i Norge. Er dere fornøyd med det?

–  Vårt mål er soleklart: Å bli det mest solgte og mest attraktive premiummerket på markedet innen 2020. Vi opplever at vi er på god vei, men mye gjenstår. Om alle våre kunder gjennom de siste par årene er fornøyde, og de forteller det til naboen, ja da bør vi kunne vokse kraftig også neste år. Både fabrikken og vi i Norge gjør alt vi kan for å skape fornøyde og lojale kunder, enten de akkurat har kjøpt sin første eller tiende Mercedes, avslutter Nøkleby.

Slik kvittet Mercedes seg med gubbestempelet

A-klasse er en stor suksess for Mercedes på det norske markedet. Denne generasjonen kom i 2012.
A-klasse er en stor suksess for Mercedes på det norske markedet. Denne generasjonen kom i 2012.

LES OGSÅ: Bilen som ble et vendepunkt for Mercedes