Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

20. mars i år forfalt årsavgiften 2015 for motorvogn. Totalt blir det krevd inn 9,6 milliarder kroner for dette i år. Personbilsatsen for 2015 er 3.060 kroner, 3.565 kroner for dieselbiler uten partikkelfilter.

Til sammen 3,6 millioner krav ble sendt ut. En drøy måned etter at fristen gikk ut, viste tall fra Tollvesenet at 305.000 krav ikke var betalt.

Deretter sendte Tollvesenet ut purring, med tilleggsavgift og ny betalingsfrist 6. mai. 

Vedtak om avskiltning

De som ikke betalte da heller, mottok vedtak om avskiltning av bilen, i juni.

I starten av november er det fortsatt over 50.000 bileiere som ikke har gjort opp for seg. 

Disse skylder statskassen til sammen over 100 millioner kroner, det tallet får Broom oppgitt fra Toll- og avgiftsdirektoratet. Og disse bileierene har all grunn til å frykte kontroller langs veiene. 

De våknet opp til avskiltet bil

Klipper skiltene

Statens vegvesen har de siste årene tatt i bruk en såkalt skiltscanner. Den plasseres gjerne i forkant av et kontrollsted. Scanneren sjekker alle registreringsnumre som passerer opp mot en sentral database. De som har anmerkninger i systemet, kan dermed vinkes inn til kontroll.

Dette gjelder blant annet de som ikke har betalt årsavgiften. Når de blir stoppet, vil det bli sjekket om kjøretøyet fortsatt er begjært avskiltet. Hvis det er tilfelle, blir skiltene klippet og bilen parkert.

40 måtte sette igjen bilen etter storkontroll

Litt bedre betalere

Det betyr i praksis at regningen blir betydelig høyere enn den kunne ha vært. For å få skiltene tilbake, må man først gjøre opp for seg i form av å betale årsavgift og tilleggsgebyrer, i tillegg kommer gebyr til Statens vegvesen for å få skiltene tilbake.

Generelt har vi nordmenn blitt litt bedre årsavgift-betalere i år, enn vi var i 2014.

Da måtte Tollvesenet purre 9,1 prosent av betalerne. I år gikk dette antallet ned til 8,4 prosent.

Les mer: Over 250.000 norske biler skulle ikke vært på veiene