Slik kostet svippturen like mye som en sydentur

– Han syntes vi var noen tøvete byråkrater.

FEIL PÅ FEIL: Sjåføren på denne bilen, fikk seg en saftig regning da han traff Statens Vegvesen i kontroll på Senja tirsdags formiddag. Foto: Statens Vegvesen,nordlys.no/Amedia.
FEIL PÅ FEIL: Sjåføren på denne bilen, fikk seg en saftig regning da han traff Statens Vegvesen i kontroll på Senja tirsdags formiddag. Foto: Statens Vegvesen,nordlys.no/Amedia.

Sjåføren på lastebilen fikk tre ulike gebyr, på til sammen over 10.000 kroner. Bilen måtte han forlate på stedet.

Da Statens vegvesen gjennomførte tungbilkontroll på Senja tirsdag formiddag, var det nok å henge fingrene i for de fire kontrollørene. Seksjonsleder Jørn Simonsen konstaterer at de fikk bekreftet mistanken om at det er mye rart på Senja-veiene.

- I aller høyeste grad. Det var veldig mye underlig og rart å se. Vi fant sjåfører uten førerrett, biler uten sjåførkort, manglende kjettinger og flere som kjørte altfor tungt, oppsummerer Simonsen, til Nordlys.

Dyr kjøretur

De mest graverende tilfellene er fotografert og dokumentert av Vegvesenet. Blant disse er en lastebil med egenvekt på over 3500 kilo, der det meste var galt.

- Sjåføren hadde et personlig foretak der bilen sto registrert. Han hadde så dannet seg et aksjeselskap uten å føre bilen over på det. Dermed var det feil organisasjonsnummer, og feil i vognkortet, sier Simonsen.

Bilen manglet også gyldig forsikring.

- I tillegg skal biler som brukes i næringsvirksomhet, slik som denne, ha bombrikke dersom egenvekten er over 3500 kilo. Det hadde han heller ikke ordnet med, forklarer seksjonssjefen videre.

Strekker seg langt

Dermed ble det 8000 kroner i bot. Men dessverre for sjåføren, stoppet det ikke der.

- Han skal ha med seg 3 kjettinger, det hadde han ikke, og da ble det 750 kroner i bot. Vi strekker oss langt for å hjelpe, men siden han ikke var i stand til å ordne opp i alle disse tingene på stedet, måtte vi gi kjøreforbud og avskilte bilen, sier Simonsen.

Dermed blir det også et påskiltingsgebyr på 1460 kroner. Tilsammen ble gebyrene på 10.210 kroner, og sjåføren måtte få annen skyss hjem.

- Han syntes vi var noen tøvete byråkrater som hengte oss opp i bagateller, men dette er jo ikke noe vi gjør for å plage folk. Vår oppgave er å sikre at veiene ikke blir blokkert av tungbiler på kryss og tvers, og det er derfor vi har kontroller, sier Simonsen.

Du kan lese mer om bil og trafikk på nordlys.no – her:

LES OGSÅ: Vegvesenet stoppet vogntoget, her renner spriten ut