224 mistet livet: Fire teorier om hva som skjedde før flyet styrtet

Etterforskerne håper de to sorte boksene skal gi endelig svar på årsaken til flykatastrofen i Egypt. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et russisk passasjerfly med 224 mennesker om bord styrtet lørdag på Sinaihalvøya i Egypt. Flyet var på vei fra feriestedet Sharm el-Sheikh i Egypt til St. Petersburg i Russland da det styrtet ca 23 minutter etter avgang.

Det er foreløpig ikke endelig bekreftet hvorfor flyet styrtet, og både egyptiske og internasjonale eksperter er i gang med etterforskningen. 

BBC lanserer fire teorier til hva som kan ha skjedd: 

Tekniske problemer? 

Egypts statsminister sa tidlig at teknisk feil er den mest sannsynlige årsaken, men at det ville være opp til etterforskerne å slå fast om det stemmer eller ikke. Men landets departement for sivil luftfart avviser i en pressemelding at det er noe som tyder på teknisk feil, og avkrefter de tidligere meldingene om at en av pilotene skal ha bedt om å få  nødlande. 

Men kona til en av de to avdøde pilotene har uttalt til den russiske TV-stasjonen NTV at ektemannen klagde på flyets tekniske stand før avreise fra Sharm el-Sheikh. 

– Vi snakket sammen rett før avreise. Han klagde på at flyet var i dårlig teknisk stand. Hvis det var mulig ville han klart å lande, sier Natalia Trukhacheva. 

Flyeselskapet MetroJet hevder at det 18 år gamle flyet var i fullverdig stand. De mener at det må ha vært «eksterne» faktorer bak flystyrten. 

i 2001 var flyet i en ulykke hvor halen på flyet kom ned i rullebanen. Flyet ble da satt på bakken i tre måneder. Ledelsen i flyselskapet mener at flyet ble reparert godt nok og var i perfekt stand, og at det ikke er dette som kan ha vært årsaken til flystyrten lørdag. 

Menneskelig feil? 

Sjefspilot Valery Nemov hadde over 12.000 timer bak seg i flysetet, og flyselskapet mener de allerede nå kan utelukke menneskelige feil som årsak til flystyrten. 

Det er imidlertid knyttet stor spenning til flyets «sorte bokser», som inneholder taleopptak fra cockpit og flydata. Begge boksene er funnet, og ifølge BBC er de i god forfatning. Arbeidet med disse begynte søndag. 

Skutt ned av en rakett? 


Den nordlige delen av Sinai grenser til Gazastripen og Israel. På Sinai-halvøya er området preget av voldsomme konflikter. Sikkerhetseksperter mener det er sannsynlig at flyet kan ha blitt skutt ned, og en IS-tilknyttet gruppe i Egypt hevder de skjøt ned flyet. Russland begynte tidligere i år flyangrep mot IS i Syria.

Ifølge data fra flightradar24 var det russiske flyet nådd marsjhøyde på litt over 10.000 meter før det begynte å stige, mistet hastighet og så falt voldsomt før det forsvant fra radaren. 10.000 meter vil være utenfor rekkevidde for den type raketter som man antar at islamistene i dette området har. Det har også blitt satt spørsmålstegn ved hvorfor denne gruppa skulle ønske å påkalle seg så mye negativ oppmerksomhet fra verdenssamfunnet, når deres primære uvenn er den egyptiske stat. 

Ifølge lederen for russiske luftfartsmyndigheter, Viktor Sorochenko, gikk flykroppen i oppløsning i rundt 9000 meters høyde.

– Det er umulig for et fly å gå i oppløsning i lufta på grunn av teknisk eller menneskelig feil. Det kan bare forklares ved at flyet er truffet av noe fysisk, sier direktør Alexander Smirnov i Metrojet under en pressekonferanse i Moskva mandag.

 

Bombe om bord? 

Det har i lang tid vært økt fokus på sikkerhet ved flyplassen i Sharm el-Sheik, og det er skal være svært vanskelig å klare å få med seg en bombe inn på flyet. 

Men professor Michael Clarke, fra det britiske forskningsinstituttet Royal United Services Institute sier til BBC at de første avsløringene om hvordan flyet var blitt delt i lufta tyder på at det nettopp skyldes en bombe om bord. Han tror det er mer sannsynlig enn at det er skutt ned av en rakett fra bakken.