Vender tommelen ned for smilefjes til 1. klassinger

Utdanningsforbundet er kritisk til ordninger der flere 1.klassinger må vurdere sitt eget nivå med smilefjes, vurderingspiler og avkrysningsbokser, skriver Stavanger Aftenblad.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette tror jeg er uklokt. Smilefjes i etterkant av eget arbeid har liten læringsverdi. Det tror jeg også at mange lærere vet, sier nestleder Steffen Handal i Utdanningsforbundet til avisen.

Bakgrunnen er at flere norske barneskoler hver uke ber elever i 1. klasse om å vurdere sitt eget nivå på lekseplanen. Målet er at elevene og foreldrene sammen skal bidra til å vurdere nivået til den enkelte elev slik at de vet hva de må jobbe mer med, forklarer rektor Ole Gabriel Ueland ved Vassøy skole i Stavanger.

Der praktiseres egenvurdering ved avkryssing i bokser på alle trinn. Elevene kan velge «kan», «kan litt» eller «kan ikke».

– Vi jobber med å gi den enkelte elev tilpasset opplæring, enten det er en elev som mestrer raskere enn de andre eller en elev som sliter med å henge med. Men vi er selvfølgelig lydhøre om noen mener dette er feil måte å praktisere egenvurdering på, sier Ueland.

Egenvurdering på lekseplanen brukes også på skoler andre steder i landet. I Oslo har kritiske foreldre startet aksjonen «Foreldreopprør i Osloskolen». (©NTB)