Snapchat med sjokkoppdatering, eier nå ALT du deler

Snapchat ble populært ved å love at alt innhold ble slettet for godt og aldri kunne videreformidles. Ikke nå lenger. Med den nye oppdateringen gir du de rett til å eie rettighetene til alle dine snaps, bilder og videoer du deler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

OPPDATERT: Snapchat forklarer nå den omstridte sjokk-oppdateringen. Les mer her. 

Mobilappen Snapchat ble en hit umiddelbart etter at den kom på markedet høsten 2011.

Millioner av brukere falt for markedsføringen om at bilder og videoer som ble delt ble slettet fra selskapets servere innen 24 timer.

I videoen øverst i saken kan du se Snapchat-diskusjonen på Nyhetskanalen.

I juni i år hadde Snapchat over 1,1 millioner registrerte norske brukere, det anslås at det er 100 millioner brukere på verdensbasis.

For få dager siden kom en ny oppdatering som inneholdt en del nye funksjoner og den sedvanlige lange listen med vilkår som de aller fleste ikke leser, men sier seg enig i.

Men hadde du giddet å lese de ville du oppdaget at Snapchat nå har forkastet alle tidligere lovnader om ikke å forbeholde seg retten til å eie og eventuelt bruke dine snaps.

Heretter har Snapchat alle rettigheter til brukernes meldinger, bilder og videoer som deles gjennom appen, skriver Tech Times som har tatt for seg de nye vilkårene punkt for punkt.

Du gir fra deg alle rettigheter

Kortversjonen er at Snapchat sier de kan gjøre hva de vil med alt innhold brukerne deler. Lista over hva du gir fra deg av rettigheter er lang, men vit at Snapchat kan bruke dine bilder og videoer til for eksempel markedsføring eller reklame uten at du skal varsles.

Det står svart på hvitt at godkjenner du vilkårene gir du Snapchat og deres samarbeidspartnere rett til å publisere brukerinnhold utenfor Snapchat-plattformen uten at brukeren trenger å bli informert om det.

Videre heter det at Snapchat kan bruke en brukers navn, bilde og stemme publisert gjennom «Live Story-funksjonen» for offentlig distribusjon uten at brukeren skal ha kompensasjon.

Denne retten gjelder også for Snapchats eventuelle samarbeidspartnere.

Din video kan bli TV-reklame

Klarere kan det ikke bli sagt. De eier absolutt alt du deler og kan bruke det til hva de vil.

I et tenkt tilfelle kan Snapchat samarbeide med for eksempel Coca-Cola og din private video til kjæresten din kan havne på kinolerretet eller TV i en reklamefilm for brusgiganten uten at du kan påvirke det.

Som om ikke det var nok, Snapchat frasier seg alt ansvar for hva du deler på Snapchat. Det er det brukeren selv som står juridisk ansvarlig for.

Og de forbeholder seg retten til å slette brukerinnhold når som helst, uansett grunn, og det er ikke begrenset til brudd på Snapchats vilkår.

Med andre ord kan innholdet ditt slettes av Snapchat selv om du ikke har gjort noe galt.

– Ingen vil bruke det lenger

Til Snapchats forsvar er de nye vilkårene ikke så ulikt de vilkårene Facebook stiller til sine brukere, men med et viktig unntak.

Facebook forbeholder seg kun rettigheter til at ditt brukerinnhold kan gjøres offentlig tilgjengelig på sin egen plattform, altså Facebook.

Mange brukere av Snapchat som begynte å bruke tjenesten fordi meldingene angivelig ble slettet og aldri kunne videreformidles av selskapet har gitt uttrykk for frustrasjon og sinne over de nye vilkårene, skriver Tech Times som siterer en bruker som sier:

«Hvis alle leser retningslinjene for Snapchat vil ingen bruke den lenger».