Pål Magnus Ryland kalles "motordoktoren" blant venner og elsker å skru på alt med motor. I 2011 flyttet han og familien ut til havgapet der det hverken var vei eller garasje. Først nå, fire år senere, har veien åpnet, og den første bilen som fikk kjøre på den var naturligvis Rylands 1973-modell Ford Mustang. Alle foto: Torje Bjellaas/NRK
Pål Magnus Ryland kalles "motordoktoren" blant venner og elsker å skru på alt med motor. I 2011 flyttet han og familien ut til havgapet der det hverken var vei eller garasje. Først nå, fire år senere, har veien åpnet, og den første bilen som fikk kjøre på den var naturligvis Rylands 1973-modell Ford Mustang. Alle foto: Torje Bjellaas/NRK

Pål elsker bil – flyttet til et sted uten vei

Men etter fire år kan han endelig kjøre Mustangen sin helt hjem.

Pål Magnus Ryland er en ekte bilentusiast – med interesse for alt som har motor. Allerede som 9-åring kjøpte han sin første MC – intet mindre enn en 900 kubikk Lambretta. Den ble forøvrig kjøpt av selveste lensmannen på Salus, som ligger like utenfor Åsane.

– Det var en litt spesiell historie. Den ble nemlig beslaglagt av en kar som hadde kjørt mye med promille. Så fikk jeg kjøpe den for 150 kroner. Den hadde stått så lenge at de nok tenkte at jeg aldri ville få den til å gå igjen. Jeg sa jeg bare ville ha noe å skru på. Jeg og en kompis rullet den hjem, en strekning på ei mil, men vi fikk sveivet den i gang allerede samme dag. Etter det ble det aldri fred, humrer den blide vestlendingen.

Les også: Dette har vi ikke sett siden 1971

Kjørte lastebil som 10-åring

Pål Magnus var langt mer fingernem enn andre 9-åringer, takket være at faren jobbet i entreprenør-bransjen. På den måten fikk nemlig sønnen både kjøre og skru lenge før de fleste andre.

– Jeg kjørte lastebil før jeg var 10 år. En Scandia 65 snutebil. Var moro det også. 

Men bilinteressen kom for alvor da han fikk kjøpe seg sin egen bil – i den modne alder av 14 år.

Pål Magnus liker å kjøre – og har sittet bak rattet av både biler og lastebiler siden han var bare 9-10 år gammel. Alle foto: Torje Bjellaas/NRK
Pål Magnus liker å kjøre – og har sittet bak rattet av både biler og lastebiler siden han var bare 9-10 år gammel. Alle foto: Torje Bjellaas/NRK

– Det var en Fiat 850 Sport. Den lekte jeg mye med, ja. Det var kanskje ikke helt etter boka å kjøre bil så tidlig, men det var en artig bil.

Les også: Her er en kul sportsbil til 20.000 kroner

Forandret livet fullstendig

Siden har det gått slag i slag. Han ble fikk fagbrev som bilmekaniker, og ble utdannet som Peugeot- og Mercedes-tekniker, og fikk 24 år i Bertel O. Steen-systemet.

Han har eid minst 43 biler (litt vanskelig å huske alle) opp gjennom årene.

Men i 2011 gjorde familien noe som skulle forandre livene deres fullstendig. De flyttet fra det urbane bylivet i Bergen og ut i et hus helt ytterst mot havgapet – i Solund. Et sted det ikke går vei til, og som dessuten kan være vanskelig å komme fram til selv med båt.

Rett og slett et sted der ingen skulle tru at nokon kunne bu ...

Se hele innslaget om Pål Magnus og familien her

Har savnet bilene

Det var unektelig et noe spesielt valg, for en mann med en så sterk interesse for nettopp biler. Og i fire år har han og familien bodd der, uten mulighet til å kjøre noe sted.

Men så, i høst, kom endelig veien. 

– Ja, jeg må innrømme at jeg virkelig har savnet bilene mine. Ikke først og fremst for å kunne kjøre dem. Vi har lært oss veldig fint å leve uten muligheten til å kjøre hit og dit når vi vil. Det er mer dette med å ha en garasje der jeg kan stikke og mekke litt på kveldene, avslører Pål Magnus.

Denne bilen har vært en særdeles trofast følgesvenn for Pål Magnus Ryland i 30 år. Alle foto: Torje Bjellaas/NRK
Denne bilen har vært en særdeles trofast følgesvenn for Pål Magnus Ryland i 30 år. Alle foto: Torje Bjellaas/NRK

Mustangen fikk lede kortesjen

Da veien ble høytidelig åpnet, med snorklipping, taler og korps, var det naturligvis en av bilene til Pål Magnus som fikk æren av å være den første bilen som tilbakela de 2,8 kilometerne som nå knytter Solund til "sivilisasjonen".

Den blå Ford Mustangen som kjørte fremst i den vesle kortesjen er uten tvil den av bilene til 50-åringen som har gjort sterkest inntrykk. Ikke så rart, kanskje, da han har eid den i 30 år.

En vakker dag i 1985 så han nemlig nettopp denne bilen kjøre inn til bensinstasjonen han jobbet på.

– Jeg var helt betatt av den bilen. Jeg hadde kikket litt på den bilen kjøre rundt i området før også. Men da han stoppet på bensinstasjonen, tok jeg mot til meg og spurte om han ville selge den. Han var ikke helt fremmed for den tanken, da var det gjort, forteller han.

Les også: Mustang skapte de reneste opptøyene 

30 problemfrie år

Mustangen er en 1973-modell Mustang Grande, med den 302 V8-motoren og automatgir. Den har rullet 104.000 miles, og de siste 30 årene har den ganske enkelt gått uten et eneste feilslag.

– Jeg har latt bilen være helt original, bare skiftet slitedeler, pusset og hellakkert den i originalfargen og hentet nye setetrekk, gummilister og tepper i USA. Jeg har ikke en gang tatt av topplokket på den i løpet av alle disse årene, oljen er så rein og fin at det er en fryd, forteller han ivrig.

Verksted

Støvet rekker ikke å bli gammelt på denne klassiskeren fra 70-tallet. Alle foto: Torje Bjellaas/NRK
Støvet rekker ikke å bli gammelt på denne klassiskeren fra 70-tallet. Alle foto: Torje Bjellaas/NRK

Foreløpig leier han garasjeplass til godbilen, men håpet er å få sin egen etterhvert.

– Det er deilig å ha veiforbindelse ut hit. Jeg skal innrømme det. Og nå vil jeg få satt opp garasje her også, jeg må bare få tommelen opp fra kommunen først.

Etter et helt liv med mekking, enten det er bil, MC, båt eller lastebil, har han naturlig nok mye han vil ta igjen.

– Kanskje kan jeg åpne et lite verksted her ute også, vi får se.

Les også: Mustang: Pris i Sverige: 340.000 kroner Pris i Norge: 1.120.000 kroner