Disse bilene har også lov til å "snike" i køen

Men foreløpig er det ikke mange av dem.

Biler med HY-skilter har de samme rettighetene i kollektivfeltene som elbiler med EL-skilter.
Biler med HY-skilter har de samme rettighetene i kollektivfeltene som elbiler med EL-skilter.

Vi skal ikke mange år tilbake i tid før kollektivfeltene rundt de større byene i Norge var forbehold busser og taxier. Så begynte det å komme én og annen elbil: Og de siste årene har det tatt av helt.

Å få kjøre i kollektivfeltet blir ansett som en av de viktigste fordelene for elbil-eierne. Det har da også vært en viktig brikke i myndighetenes satsing for å få flere og flere over på elbil i Norge.

Men det er ikke bare biler med EL-skilter som har lov til å bruke kollektivfeltet. Hydrogenbilene har faktisk samme rettighet, men det er det tydeligvis mange som ikke har fått med seg.

Samme rettigheter som EL og EK

Vegdirektoratet ser seg nemlig nødt til å gå ut med en presisering rundt dette: I en pressemelding skriver de følgende:

– Vegdirektoratet har mottatt henvendelser om at buss- og taxisjåfører ikke er kjent med at HY har lov til å bruke kollektivfeltet, og at dette skal ha skapt trafikkfarlige situasjoner.

– Hydrogenbiler har bokstavkombinasjonen HY på skiltet. HY-biler har de samme rettighetene som EL - og senere EK-registrerte biler i kollektivfeltene.

Snart er disse skiltene brukt opp

Trangt i kollektivfeltet

Det hører med til saken at dette neppe er et veldig stort problem. Så langt er antallet personbiler med hydrogendrift på norske veier svært lite. Det er ikke mer enn 28 HY-registrerte biler på veiene.

Men det kan komme til å forandre seg relativt raskt, noe som igjen kan gi nye utfordringer rundt bruken av kollektivfeltene. Her har vi allerede sett flere innspill som går på at antall elbiler nå har blitt så stort at det skaper problemer for kollektivtrafikken.

4 av 5 i kollektivfeltet er elbiler

Hydrogen kommer

– Biler på hydrogen er temmelig sikkert en del av framtiden, og den framtiden kan komme fort, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Toyota-konsernet er spydspissen på dette området. De har jobbet med teknologien lenge, og kommer nå snart med en svært spennende bil kalt Mirai. Den har vi i Broom allerede kjørt. Så langt er ikke infrastrukturen klar for dette i Norge, her må det blant annet bygges ut et nett av hydrogenstasjoner. Men som vi har sett med elbilene: Når snøballen først begynner å rulle, kan den komme til å rulle svært fort. Derfor trenger det ikke ta mange år før det er langt flere HY-biler på norske veier, sier Benny. 

Kan være den viktigste bilen i vårt århundre

LES OGSÅ: Den kan forsyne huset ditt med strøm