Den er 27 år gammel – og helt unik!

Se nøye på disse bildene.

De fleste Volvoer fra 1988 har levd et langt og hardt bil-liv. Denne er definitivt ett unntak. Og den er til salgs. Faksimile fra finn.no
De fleste Volvoer fra 1988 har levd et langt og hardt bil-liv. Denne er definitivt ett unntak. Og den er til salgs. Faksimile fra finn.no

Hører du med blant dem som synes at en Leca-blokk har en fascinerende fasong? Eller at alt vi bygde av Lego for 30 år siden ble strømlinjeformet og elegant?

Da MÅ jo dette bare være bilen for deg! For – ja, her snakker vi bil som ser ut som den er designet med linjal og bygget av folk som hatet alt annet enn rette linjer. 

Var en "lillebror" ...

Volvo 740 er noe av det aller mest kantete Volvo noen sinne har laget (og det sier ikke så lite). Det virker nesten som om designeren hadde mistet passeren sin og bare hadde igjen linjalen...

Men for all del. Dette var faktisk en veldig staslig bil den gangen den kom som en slags «lillebror» med 4-sylindret motor og litt mindre utstyr enn Volvo 760. Den ble lansert et par år tidligere, i 1982.

Og Volvo gjorde stor suksess med 740.

Dette var bilen som alle forventet skulle overta for den etter hvert aldrende Volvo 240. Men slik ble det ikke. Volvo 240 var seig, den fikk leve videre og overlevde 740 med ett år!

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!

En unik survivor

Nok om det. Volvo 740 startet altså livet som staselig familiebil i den øvre middelklassen, endte gjerne opp som bruktbil hos ett par familier til, før en eller annen 19-åring med capsen bak-fram og med stor bass-kasse i bagasjerommet klarte å klemme livskiten ut av den solide Volvo-containeren.

Men som vi har nevnt tidligere. Livet kan være rettferdig. Også for biler. Mens mange for lengst har endt opp hos «høggern» og blitt reinkarnert som spiker – har atter andre levd et godt og beskyttet liv.

Bilen på disse bildene hører definitivt med blant de siste. Og den er nå til salgs.

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Ekstremt lite kjørt av en eier

Det er en 1988-modell. Den har gått bare 24.500 km. Det er jo så godt som ingenting... Vi snakker et snitt på godt under 1000 km.pr. år!

Den har ALDRI blitt kjørt på vinteren. Den har alltid stått inne og den her blitt pleid som en nyfødt baby av sin eneste eier, som var født i 1925.

Dette er også en GLE-utgave. Med litt ekstra utstyr og pynt i forhold til basisbilen GL. Dessuten har den innsprøytingsmotoren B 230 F på 116 hk. Ikke noen rakett akkurat, men litt friskere i draget enn de med forgassermotor – tross alt.

Volvo 740: Denne koster nesten 200.000 kroner

Spesiell interiørfarge

Dessuten har den en annen litt fiffig detalj. Nemlig et skinninteriør i en mildt sagt oppsiktsvekkende farge. Knall oransje – en farge som også matchende tas igjen på nedre del av dashbordet.

Kanskje ikke helt optimalt for den som lett blir bilsyk. Men spesielt. Dessuten ser også det – akkurat som resten av bilen – splitter nytt ut. Til tross for at det er 27 år gammelt.

Det kan umulig finnes mange 740 igjen som er i like god stand. Det speiler også prisen som er satt til 139.500 kroner, inklusive registrering.

Kommende klassiker ...

Volvo 740 har enn så lenge ikke samme klassiker-status som Amazon, 140 og 240. Ennå. Men det kommer nok.

Vi håper uansett at denne uvanlig velholdte Volvoen får et godt hjem og fortsatt vil bli tatt godt vare på. Dessuten at de originale pigghjulene fra 1988, som følger med, aldri vil bli satt på. En så staselig og snart klassisk Volvo bør slippe å kjøre rundt i grå saltlake på norske vinterveier!

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo