Når denne lampen lyser er det tid for service. Men hva hvis man har gjort jobben selv? Illustrasjonsbilde.
Når denne lampen lyser er det tid for service. Men hva hvis man har gjort jobben selv? Illustrasjonsbilde.

Dette varselet kan du faktisk lure deg unna

Smart å vite for hobby-mekkerne.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg har en Volvo XC70 2006-modell, 198.000 kilometer. Har tatt full service med olje og filterbytte pluss sjekk av bremser m.m. Er en rimelig habil "hobbymekaniker" og gjør det meste på bilen selv.

Det jeg lurer på er om jeg MÅ på verksted for å "nullstille" meldingen om at det er tid for service. Den kommer opp i dashbordet hver gang jeg starter bilen. Mvh. Thore. 

Benny svarer: 

Hei Thore! Hyggelig å høre fra folk som fikser og ordner bilen sin selv. Vi er nok en utdøende rase, til tross for at det finnes mange flinke folk rundt omkring.

Det virker på meg som flere og fleer både mangler kunnskap, vilje og kanskje er litt redde for å få  skitt på hendene også.

Jeg maser stadig om at serviceboka er et verdidokument, særlig ved salg av bilen. Der er liksom livshistorien i form av kilometerstand og stempel fra verkstedet. Dette er særlig viktig på nyere biler.

Den delen av servicehistorikken bortfaller jo når man gjør jobben selv.

Men jeg tenker at dette også er viktig på eldre biler, og synes man bør dokumentere hva som gjøres ved å ta vare på kvitteringer for delekjøp og kanskje notere ned hva som gjøres, når og ved hvilken kilometerstand. Enten det er på et Exel-ark på PC-en eller i en notisbok, om man foretrekker det.

Les også: Kan jeg ta med egne deler på verkstedet?

Smart å lære bort?

En annen ulempe ved å skru selv, er jo det du spør om vedrørende servicelampa som ikke blir nullstilt.

Og - jo da, det finnes måter å omgå dette på. I alle fall på en del biler, men ikke alle.
Jeg var faktisk litt i tvil om jeg skulle lære bort "tyv-trikset", mest fordi det fort kan misbrukes. Det er jo både billigere og enklere å bare slette service-lampa enn å faktisk ta servicen...

Så igjen: Dokumentasjon er kjempeviktig, særlig for den som skal kjøpe bil.

Oppskriften for å slette servicelampe kan variere fra bilmodell til bilmodell og etter forskjellige årsmodeller På noen Volvo-modeller mener jeg den er som følger:

1. Vri tenningsnøkkelen til posisjon I
2. Trykk inn og hold reset-knappen for triptelleren inne
3. Så vrir du tenningsnøkkelen videre til posisjon II
4. Hold tripteller-knappen inne til oransje varsellampe lyser - slipp så knappen
5. Vri så tenningsnøkkelen til helt tilbake til 0.

Da skal service-indikatoren være slettet / slukket og du kan tute og kjøre helt til neste service!

Dette fikser du. Lykke til!

Volvo XC70 D4: Like trygg og solid som et godstog fra NSB

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: