Nå taper de penger – for første gang på 15 år

Men alt er ikke bare sorgen hos VW.

Dieselgate-skandalen får store konsekvenser for Volkswagen, nå begynner det også å merkes på regnskapet. Foto: Scanpix.
Dieselgate-skandalen får store konsekvenser for Volkswagen, nå begynner det også å merkes på regnskapet. Foto: Scanpix.

Volkswagen er i full gang med å rydde opp etter avsløringene om at de har jukset med utslippstallene på flere millioner dieselbiler.

Merkevaren har fått seg en skikkelig trøkk. Men dette vil også koste VW penger. Mye penger. Det ser vi allerede i regnskapet for tredje kvartal som akkurat er lagt fram. For første gang på over 15 år har VW-konsernet røde tall. 

Fra pluss til minus

Og det er ikke snakk om småpenger heller. VW rapporterer om et driftsunderskudd på 3,48 milliarder Euro, tilsvarende 32,58 milliarder norske kroner.

Tilsvarende tall for samme periode i fjor, var et overskudd på drøyt 30 milliarder kroner.

Dette skjer etter at konsernet har hatt ekstraordinære kostnader på hele 62 milliarder kroner i dette kvartalet, som direkte følge av jukseavsløringene. Dette er litt høyere enn beløpet som opprinnelig ble satt av.

VW hevder: Enkeltpersoner sto bak diesel-skandalen

Flere usikkerhetsfaktorer

Likevel er dette bare begynnelsen for Volkswagen. Det er foreløpig nesten umulig å estimere hva regningen til slutt vil ende på. Tall fra ulike bransje-analytikere spriker mye, helt fra rundt 200 milliarder kroner, til over 700 milliarder.

Her er det flere usikkerhetsfaktorer. En ting er at flere millioner biler skal kalles inn og modifiseres. I tillegg risikerer selskapet en rekke søksmål i USA, både fra kunder, miljøorganisasjoner og også myndigheter.

Ikke bare negativt

Samtidig er ikke alt svart hos det tyske gigant-konsernet. Tross mye negativ oppmerksomhet, økte de faktisk salgsinntektene sine i tredje kvartal, opp med 5,3 prosent, til 482 milliarder kroner. 

Volkswagen tror heller ikke at det som har skjedd, vil få store konsekvenser for salget av biler. De regner med at årets salg vil bli omtrent som for fjoråret, det vil si i overkant av ti millioner personbiler.

Kommentar: Hvordan kunne dette egentlig skje?

Lyst på denne som bruktbil? Da må du være kjapp!