NY BOK: Bjørn Kjos har skrevet ny selvbiografi, «Høyt og lavt».  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
NY BOK: Bjørn Kjos har skrevet ny selvbiografi, «Høyt og lavt».  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Ny selvbiografi: Bjørn Kjos mener ansatte ville ødelegge selskapet

I sin nye selvbiografi forteller Norwegian-sjef Bjørn Kjos blant annet om tiden da de ansatte arbeidet mot Luftfartstilsynet for å stanse langrutene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det eneste man sitter igjen med, er en total fornemmelse av et slags svik, skriver Kjos i boka «Høyt og lavt» som kom ut tirsdag. 

Utgangspunktet for det han opplevde som et svik var en reise de tillitsvalgte i selskapet tok til Luftfartstilsynet i Bodø.

Bjørn Kjos møtte pressen like etter 10.30 tirsdag.

– Dette er min historie og min versjon. Jeg ønsket å skrive historien fra mitt ståsted, sier Bjørn Kjos til TV 2. 

Fløy SAS

Ifølge Kjos var reisen til Bodø øyensynlig gjort for å overtale tilsynet til å nekte Norwegian å starte langdistanseoperasjonen fra England, ifølge Aftenposten.

– Det hadde muligens ikke vært en vellykket tur, de så i alle fall ganske molefonkne ut i linsen til journalisten som hadde fulgt dem på ferden. Men de fikk i alle fall gjort et poeng av de hadde fløyet SAS opp til Bodø, og det skulle fagforeningsfolkene våre gjøre nedover også, skriver Kjos.

Han fortsetter beskrivelsen av det han mener er å ødelegge sin egen arbeidsplass.

– Å se folk bevisst gå inn for å ødelegge sin egen arbeidsplass på denne måten ga meg en følelse av å være midt i en fortelling av Franz Kafka der det skjer merkelige ting hele tiden. Det eneste man sitter igjen med er følelsen av et slags svik, skriver Kjos. 

Til TV 2 forteller han at det kun gjaldt en liten gruppe ansatte. 

– Dette er ikke de 5500 ansatte som står bak, men noen få. Men det er kanskje slike situasjoner som gjør en bedrift sterkere, sier han. 

Nobelprisen ødela 

Kjos skriver også i bok at Nobelprisen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo ødela et samarbeid mellom Norwegian og et kinesisk flyselskap.

Kontorene på den enorme, men ennå ikke ferdige flyplassen i den kinesiske millionbyen Kunming sto klare, og etter mange og lange forhandlinger var de siste detaljene i intensjonsavtalen mellom Norwegian og det lokale flyselskapet Ying Airlines på plass.

Oppstarten skulle skje i 2013, men etter at avtalen ble kringkastet på kinesisk TV våren 2011, noen måneder etter at Liu Xiaobo fikk nobelprisen, fikk Norwegians kinesiske partner klar beskjed av myndighetene om å legge samarbeidet på is.

– Jeg kan den dag i dag ikke greie å la være å tenke på hva vi kunne fått til i Kina, skriver Kjos i boka. 

TV 2/NTB