Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Mercedes GLE 500e er en stor SUV - med stor motor - likevel lover de et forbruk på bare 0,37 l/mil. Takket være at dette er en ladbar hybrid, kommer den svært godt ut med tanke på norske avgifter. Det har gjort den svært populær.
Mercedes GLE 500e er en stor SUV - med stor motor - likevel lover de et forbruk på bare 0,37 l/mil. Takket være at dette er en ladbar hybrid, kommer den svært godt ut med tanke på norske avgifter. Det har gjort den svært populær.

Forståelig at denne ble «revet bort» av norske kjøpere

Men ikke alt er helt som du tror. Les testen:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

50 biler, til en verdi på rundt 1,25 millioner kroner hver, ble kjøpt av SUV- og ladbar hybrid-kåte nordmenn på én dag! Omsetningen på 62.500.000 kroner må kunne sies å være en  "god dag på jobben" hos Mercedes-importøren.

Vi snakker om faceliftede ML, som i samme slengen har fått nytt navn og nå heter GLE. Nærmere bestemt den ladbare hybriden GLE 500e. Lavt utslipp og forbruk gjør at den kommer gunstig ut med tanke på norske avgifter. Du får en stor SUV, med over 440 hk, fra like under millionen.

Selv om dette isolert sett er veldig mye penger, og tross alt bare er startprisen, er det likevel langt billigere enn du normalt sett skulle betalt for så mye krefter i en premium-SUV.

Så er spørsmålet – hvordan fungerer dette i hverdagen? Vi har testet og funnet ut at det er noen ankepunkter med denne bilen også ...

Les også: Her får du superkrefter på billigsalg

500e avslører både at det er snakk om kraftig motorisering, og at bilen er ladbar.
500e avslører både at det er snakk om kraftig motorisering, og at bilen er ladbar.

Hvordan er den å kjøre?

Det er ganske spesielt å kjøre en så stor SUV på ren strøm. Det vekker da også mye oppmerksomhet. Folk foreventer ikke at en slik bil skal komme rullende oppover en bakke, uten å lage en lyd.

Innvendig er det også behagelig og stille. Veldig stille! Det skyldes ikke bare at det ikke er noen bensin- eller dieselmotor som går i bakgrunnen, men minst like mye at dette må være en av de mest stillegående SUV-ene på markedet også med hensyn til dekk- og vindstøy. 

Og når til slutt V6-eren slår inn, er det knapt hørbart det heller. Først når du drar på, hører du en behagelig purring. Dette er virkelig premium-bil.

Du sitter godt og høyt, og det er bra seter. 

For øvrig er det greit å vite at GLE virkelig vet hvordan den skal håndtere vanskelig terreng. Et avansert 4x4-system sørger for at du kan ta deg fram flere steder der andre må gi opp.

GLE har fått nytt navn – men de visuelle forskjellene fra forgjengeren ML, er små.
GLE har fått nytt navn – men de visuelle forskjellene fra forgjengeren ML, er små.

Finest utenpå eller inni?

Det er noe med designet fra B-stolpen og bakover vi ikke helt får til å sitte. Det blir litt for mange vinkler og rare designelementer i forbindelse med C-stolpen.

Profilen er dermed ikke helt vellykket, synes vi. Men fronten er lekker – ikke minst med AMG-pakke, slik som på testbilen.

Eksteriøret er i hovedsak ganske uforandret fra den gang denne bilen hadde betegnelsen ML. Men nye lykter er blant de viktigste endringene, rent visuelt.

Innvendig har det skjedd litt mer. Det er blant annet nytt infotainmentsystem,  som fungerer utmerket. Det kan blant annet styres ved å sveipe og skrive bokstaver med fingeren på toppen av touchpanelet lengst framme på midtarmlenet. Litt tilvenning må til, men stort sett veldig intuitivt og oversiktlig. 

Vi synes interiøret er penest. Ikke minst når du får det med tofarget skinn, slik som i testbilen. 

Interiøret er lekkert, ikke minst med tofarget, sportsseter og sportsratt.
Interiøret er lekkert, ikke minst med tofarget, sportsseter og sportsratt.

Les også: Mercedes: Nå skal de skifte navn på flere biler

Hvordan er plassen?

Her kommer et viktig ankepunkt. GLE er en stor bil, som i utgangspunktet har et svært så rommelig bagasjerom. Totalt svelger det 690 liter, med baksetene i bruk. Men den ladbare hybriden har måttet sette av en del plass til batterier. Dermed blir det plutselig bare 445 liter til rådighet. Det er lite, i en så stor bil. Og du bør ha et bevisst forhold til hvor mye bagasjeplass du trenger, før du slår til.

Utover det, er det lite å sette fingeren på. Det er både romslig og lyst – takket være glasstaket. Baksetet er komfortabelt og det er plass til både hode og knær. Men det hvis det skal sitte tre voksne i bredden vil den som sitter i midten som vanlig ha en vesentlig dårligere sittepute enn de to andre.

Bra med små og store oppbevaringsrom/koppholdere er også viktig.

Det er betydelig mindre plass i bagasjerommet på den ladbar GLE-en.
Det er betydelig mindre plass i bagasjerommet på den ladbar GLE-en.

Går den bra?

Om den gjør? Dette er rene lyntoget! Særlig spenstig blir det med fullt batteri. Når el- og bensinmotor får jobbe sammen, er det virkelig sportsbilytelser når vi snakker om akselerasjon. Elmotoren sørger for frasparket helt fra starten av, og når turtallet fra bensinmotoren får slått inn for fullt, er er det en fryd. Det beste av to verdener. 0-100 km/t på 5,3 sekunder sier sitt ...

Med et oppgitt forbruk på 0,37 l/mil ser jo alt veldig bra ut når det kommer til forbruk også. Men som vi har sagt mange ganger før, her må du ta i betraktning at forbruket er særdeles relativt. 

Kanskje ikke det du først tenker på som en miljøvennlig bil. Men takket være batteripakken er den faktisk ikke så ille likevel.
Kanskje ikke det du først tenker på som en miljøvennlig bil. Men takket være batteripakken er den faktisk ikke så ille likevel.

La oss ta et eksempel: Vi startet i Lier med tilnærmet fulladet bil. Rekkevidden sa ifølge computeren 27 kilomter (oppgitt maksrekkevidde er 33 km). Vi kjørte gjennom Drammen sentrum i rushtrafikk og videre opp mot Mjøndalen, og etter 16 kilometer var det slutt på batteriet. Etter det fortsatt ferden forbi Hokksund mot Åmot. En vei med både bratte oppover- og nedoverbakker. Underveis fikk vi ladet opp batteriene, slik at vi kunne kjøre på ren strøm igjen de siste 6 kilometerne. Totalt ble det dermed tilbakelagt 50 kilometer på 1 time og 8 minutter. Forbruket endte på 0,67 l/mil.

Litt enkelt sagt, kan en konkludere med at jo lenger du skal kjøre, jo høyere blir forbruket. 

Nå skal det imidlertid sies at 0,67 l/mil på 50 kilometer likevel er imponerende i en stor SUV, med 4x4, automatgir og over 440 hk ...

Forøvrig er det verdt å merke seg at maksimal hengervekt på denne bilen er 2.000 kilo. En vanlig GLE kan trekke opptil 3,5 tonn.

Mercedes GLE 500e

Motor: V6 bensin 333 hk og elmotor

Effekt: Totalt: 442 hk / 650 Nm (bensinmotor: 333 hk / 480 Nm - elmotor: 116 hk / 340 Nm)

Forbruk: 0,37 l/mil

0-100 km/t: 5,3 sek.

Toppfart: 245 km/t

Bagasjerom: 480 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 4819 x 1935 x 1796 mm

Startpris: 961.000 kroner 

Pris testbil: 1.250.000 kroner

Les også: Dette er verdens mest solgte SUVer

Hva er konklusjonen?

Det er ikke til å komme fra at denne bilen gir mye for pengene. Du får luksusfølelse, komfort og opplevd kvalitet som er i særklasse – kombinert med et avsindig fraspark, når du trenger det.

Samtidig er det altså et hyggelig forbruk, når du bruker den "riktig" og passer på å lade den når du kan.

Men bagasjerommet er såpass lite at det vil gjøre den uaktuell for en del. Ikke får du den som sjuseter heller.

Bakseteplassen er god, og setene komfortable for to voksne.
Bakseteplassen er god, og setene komfortable for to voksne.

Et svært aktuelt alternativ er  helektriske Tesla Model X, som har mer plass, mer krefter og lavere pris. De ladbare hybridene BMW X5 og Audi Q7 har samme fordeler og ulemper som GLE 500e: Du slipper rekkeviddeangst, men må ofre bagasjeromsplass. 

Les også: Snart klart for skikkelig luksus-come back

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere