Denne klassikeren har fått mye kjærlighet og omsorg av eieren det siste halvannet året. Resultatet er en bil som ser uvanlig bra ut! Alle foto: Privat
Denne klassikeren har fått mye kjærlighet og omsorg av eieren det siste halvannet året. Resultatet er en bil som ser uvanlig bra ut! Alle foto: Privat

Anders nærmet seg 40 – da måtte han bare ha denne!

En klassiker mange drømmer om.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er noe som skjer med mange menn når man runder 40 år. Undertegnede kan skrive under på det! Vi blir oppmerksom på at livet ikke er evigvarende, og at de tingene vi har lyst å gjøre, må gjøres. Helst nå!

Anders Engesvoll fra Brandbu hadde også en "oppvåkning". Plutselig nærmet han seg 40 – og tiden var perfekt for å skaffe seg en ny kjæledegge. I form av en 1972-modell Ford Escort.

Det er en klassiker som mange i Norge har et forhold til. 

Rally-suksess

Escort debuterte på biltustillingen i Brüssel i 1968. Mk1, altså første generasjon, ble bygget i England og var i produksjon fram til 1975, da den ble avløst av andre generasjon, Mk2. 

I utgangspunktet var Escort en folkelig, kompakt og rimelig bil, som ble solgt i et høyt antall.

Men Ford meldte seg også på rallysirkuset med denne bilen. Og gjorde sine saker svært bra. Escort er rett og slett et legendarisk motorsportnavn. 

Dermed ble det også bygget en del spesialmodeller. Den første fikk navnet RS1600 – og den hadde en 1,6-liters motor på hele 120 hk.

Senere kom en RS2000 også. Den hadde en tunet Ford Pinto-motor, som her var på 110 hk.

Les også: Det har vært en priseksplosjon på Ford-klassikeren

Har gjort MYE

Sistnevnte har nok vært en stor inspirasjon for Anders. Hans bil er nemlig registrert og godkjent som en RS2000-modell. Men det er gjort en hel del med den, som gjør at dette ikke akkurat er slik bilen ville blitt levert fra fabrikken.

Her står den blå godbiten til Anders i all sin prakt – med spesiallagede felger, breddede skjermer og knallblå lakk.
Her står den blå godbiten til Anders i all sin prakt – med spesiallagede felger, breddede skjermer og knallblå lakk.

Resultatet er det du kan se på bildene i denne saken – en heller enestående bil, som trolig aldri blir heeeelt ferdig ...

Les også: Escort: Denne har Andreas (15) spart til siden han var 9 år

Bilen:

Merke, modell:
1976 Ford Escort (godkjent som RS2000)

Hvor lenge har du eid den?

1 år og 6 måneder.

Hva har du gjort med den?

Interiøret ser også strøkent ut. Om enn ikke helt originalt ...
Interiøret ser også strøkent ut. Om enn ikke helt originalt ...

Bilen var godkjent som RS2000 før jeg kjøpte den. Men bilen ble bygd om/restaurert på nytt høsten/vinteren 2014/2015. Gjort veldig mye,  her er noe av det: Nye skjembreddere, ny forstilling, ny motor, ny sperre, nye hjul/felger som er laget etter mine mål, 9x15 et -12 , nytt interiør, ny lakk m.m.

Liker best med bilen:

Fargen og avkoblingen/gleden den gir meg.

Liker minst med bilen:

Taktrekket – og at jeg ikke klarer å stoppe å forbedre den.

Beste opplevelse med bilen:

Første turen etter all skruing 2014/2015.

Framtidsplaner for bilen:

Ny girkasse, billet rullespjeld +++ vinter 2015/16

Drømmebil:

Altfor mange ...

Annet:

Escorten brukes mye på sommerhalvåret. Både trackdays, autoslalom og langs vanlig vei.
Motor er en tidsriktig trimmet 2-liter – foreløpig.

Les også: Før var det enkelt – nå er det komplisert og dyrt

Eieren:

Navn: Anders E

Alder: 40 år. Alt for gammel, alt for fort. Det er vel derfor vi trenger en sånn fornuftig hobby.

Bosted: Brandbu

Ford Escort er en populær bil til motorsport. Og det hender at Anders tar den med seg på banekjøring, og lar den strekke litt på bena ...
Ford Escort er en populær bil til motorsport. Og det hender at Anders tar den med seg på banekjøring, og lar den strekke litt på bena ...

Litt om meg selv:
Over gjennomsnittet bilinteressert. Liker ting litt annerledes. Hadde flere classic Escorter på 90-tallet, og nå var tiden her igjen.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:

Les også: Ny bil - med gammelt navn