Her får vi smakebit på en stor bilnyhet

De fleste av oss får nok oppleve den fra baksetet.

Dette er karosseriet til  sjuende generasjonen av Mercedes bestselgeren E-klasse. Om ikke annet, er i alle fall sjansene store for at du vil kunne oppleve den fra baksetet, da disse bilene tradisjonelt er svært populære i taxi-bransjen.
Dette er karosseriet til  sjuende generasjonen av Mercedes bestselgeren E-klasse. Om ikke annet, er i alle fall sjansene store for at du vil kunne oppleve den fra baksetet, da disse bilene tradisjonelt er svært populære i taxi-bransjen.

Mercedes er i medvind om dagen. Men de hviler ikke på laurbærene av den grunn. Særlig spennende blir det å se hva som kommer, når dagens E-klasse skal byttes ut. Dette er en svært viktig modell – som gjennom årene er solgt i over 13 millioner eksemplarer. 

E-klassen er nå litt forbigått, etter at både S- og C-klasse har blitt lansert i nye generasjoner. Men neste år er det E-klassens tur – og det blir ikke småtterier!

Det er nemlig ventet at den syvende generasjonen skal bli en teknologisk pioner på flere områder, samtidig som ambisjonen utvilsomt er at den fortsatt skal være komfort- og plassmesteren i sitt segment.

Og en god nyhet for alle oss som ikke har råd til å kjøpe den: Fordi det garantert kommer til å bli mange som bruker den som taxi, får mange av oss sittet i og oppleve den likevel!

Les også: Blir nesten 100.000 kroner billigere med 4x4

Større og lettere

Mercedes har nå valgt å slippe bilder av karosseriet som det jobbes med, som et tegn på at den endelige modellen ikke er langt unna.

I utgangspunktet er det ventet at Mercedes vil vise den nye modellen for første gang under bilmessen i Detroit i januar. I første omgang kommer den som sedan, siden som stasjonsvogn, coupe og cabriolet.

Rent visuelt vil den følge i fotsporene til C- og S-klasse. De har begge fått mye skryt for designet. Hovedlyktene vil ha opptil 84 individuelle LED-lys, i motsetning til dagens 24.

Inspirasjon fra S-klasse

Bilen bygges på en ny plattform, som gjør den både lengre og bredere enn dagens modell, men likevel 100 kilo lettere.

Innvendig vil det minne mye om flaggskipet S-klasse. Spionbilder som er ute, tilsier to store digitale skjermer. Dermed kan det være slutt på analoge instrumenter i E-klassen også.

Forøvrig blir inspirasjonen til elementene i midtkonsoll og dashbord også hentet fra storebror.

Les også: Fem år gammel Mercedes - til 3,2 millioner kroner!

Kobles mot smarttelefoner

Det loves mye avansert teknologi både rundt sikkerhet, komfort og kjøreegenskaper. Vi forventer at E-klasse blir ledende på dette området. Trolig vil vi også komme enda nærmere en selvkjørende bil enn noen andre modeller på markedet.

En annen interessant teknologisk nyvinning, er det Mercedes kalles Digital Key. Den gjør at du rett og slett kan bruke smarttelefonen som bilnøkkel. Den skal sågar gjøre det mulig å låse/åpne/starte bilen, selv om batteriet på telefonen er brukt opp.

Det vil også komme en rekke nye Apper, som blant annet gjør at du kan parkere bilen ved å bruke telefonen som en fjernkontroll.

Fire turboer

Motorene vil ikke bare handle om minst mulig volum og utslipp. Det ryktes nemlig at vi får flere 6-sylindrede motorer, med opptil FIRE turboer. Detaljer rundt disse er imidlertid ikke bekreftet enda.

Et veldig interessant rykte, blant annet omtalt på det velinformerte nettstedet AutoExpress i England, vil dessuten ha det til at Daimler-selskapet planlegger en direkte konkurrent til Audi Allroad, altså en litt mer høyreist og offroad-preget variant. Det er i tilfelle ekstra interessant for norske kjøpere. 

Les også: Unik Mercedes – med adel-fortid – funnet i en hekk