Kansellerte flyavgang med bryllupsgjester

20 bryllupsgjester fikk aldri beskjed om at flyet var kansellert. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det hadde jo vært litt kjipt hvis det hadde stått 20 stykker på Sola flyplass som skulle i bryllup, og så var flyet kansellert, sier Jonny Johnsen.

Bestilte i god tid

I to år har Jonny Johnsen (44) og Ewelina Lerka (31) planlagt sitt bryllup i Polen.

Jonny Johnsen og Ewelina Lerkas bryllupsgjester fikk ikke beskjed om at flyet de skulle ta var kansellert. FOTO: TV 2 Hjelper deg / TV 2
Jonny Johnsen og Ewelina Lerkas bryllupsgjester fikk ikke beskjed om at flyet de skulle ta var kansellert. FOTO: TV 2 Hjelper deg / TV 2

– Her på Karmøy har jeg vokst opp og nå skal det bli godt å komme hjem til Ewelina sin hjemplass. Det er jo en stor begivenhet, sier Jonny.

– Jeg gleder meg, sier Ewelina.

20 gjester bestilte flyreise fra Stavanger til Gdansk med Wizz Air i begynnelsen av året. Bryllupet var planlagt til høsten. Men i mai skjedde noe høyst uventet.

Kansellert avgang

– Helt tilfeldig er det en som skal bestille billett som tar kontakt med meg og sier at det ikke går noe fly fra Stavanger Sola den torsdagen, forklarer Jonny.

– Da hadde Wizz Air bare kansellert den torsdagsavgangen fra og med akkurat den dagen og videre fremover, uten å gi beskjed til noen av passasjerene. De fikk ikke noe mail. Ingenting, sier Jonny.

Direktør for reise utland Sverre McSeveny-Åril i bransjeorganisasjonen Virke er klar på at passasjerer skal informeres straks.

– Når en flyvning kanselleres så bør kundene varsles om det så snart som mulig, sier han.

Sverre McSeveny-Åril i Virke. FOTO: TV 2 Hjelper deg.
Sverre McSeveny-Åril i Virke. FOTO: TV 2 Hjelper deg.

Ingen i det ungarske flyselskapet Wizz Air ønsker å stille til intervju med TV 2 hjelper deg, men kommunikasjonsansvarlig i selskapet Tamara Mshvenieradze bekrefter på mail at flyselskapet ikke hadde rukket å informere bryllupsgjestene om at flyet var blitt kansellert 14 april.

Måtte utsette vielsen

Kanselleringen får store konsekvenser for bryllupsgjestene.

– Det får jo faktisk såpass store konsekvenser at vi må utsette vielsen. Gjestene lander kun timer før seremonien. De må fly fra Bergen som det er dobbelt så langt å reise til som til Stavanger herfra. Gjestene må overnatte på hotell i Bergen i og med at flyet går veldig tidlig på lørdagsmorgenen. Så du får jo en del ekstrautgifter med det og for mange er det betydelig, sier Jonny.

Klager til Flyklagenemnda

Fordi kanselleringen skjedde mer en fjorten dager før avreise mener flyselskapet Wizz Air at de ifølge EUs regelverk ikke er forpliktet til å dekke transport eller hotellovernatting.
Reiselivsdirektøren derimot mener på generelt grunnlag at flyselskap kan være forpliktet til å dekke passasjerenes ekstrakostnader ved endrede rutetider.

– Da har Flyklagenemnda i tidligere saker sagt at påregnelige tap som oppstår, det kan kunden kreve dekket, sier McSeveny-Åril.

Wizz Air føler seg ikke forpliktet til å dekke gjestenes ekstrakostnader i forbindelse med kanselleringen. De vil derfor klage saken inn for Flyklagenmnda.

Har endret systemet

Wizz Air sier i en e-post til oss at de nylig har endret systemet slik at passasjerer nå skal bli varslet omgående ved kanselleringer.

Gerd H. Stava har kjent Jonny siden han var liten og er en selvsagt gjest i bryllupet i Polen. Hun reagerer på at flyselskapet ikke ordner opp.

– Folk kan godt reise fra Bergen i stedet for Stavanger, men det er prinsippet om at de bør gi beskjed og ordne opp når de har gjort sånt, sier Stava.

Rakk vielsen

Alle gjestene fikk heldigvis vært med på feiringen av den store dagen til Jonny Johnsen og Ewelina Lerka-Johnsen som ble godt gift.

Heldigvis rakk alle bryllupsgjestene vielsen til Jonny Johnsen og Ewelina Lerka-Johnsen - til tross for kluss fra flyselskapet. FOTO: Jan Rune Nilsen
Heldigvis rakk alle bryllupsgjestene vielsen til Jonny Johnsen og Ewelina Lerka-Johnsen - til tross for kluss fra flyselskapet. FOTO: Jan Rune Nilsen