Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man kan trygt si at de begynte i det små. Så få som 1.404 eksemplarer ble bygget mellom 1936 og 1942, de gikk under navnet AA.

Vi snakker om Toyoda – og, nei det er ikke trykkfeil. Men det er det vi i dag kjenner som Toyota, det er snakk om.

Inntil nylig trodde man ikke at det fantes igjen et eneste eksemplar av disse 1.404 produserte Modell AA.

Bilen har beholdt sin opprinnelige patina. Grillen er ikke original.
Bilen har beholdt sin opprinnelige patina. Grillen er ikke original.

Trodde det var en Chrysler

Til og med den bilen som står på Toyotas eget museum i Japan, er en nybygget kopi.

Så da nyheten om at en av de 100 produserte 1936-modellene, altså aller første årsmodell, plutselig hadde dukket opp i Russland, ble det mottatt med en stor dose skepsis. Den skulle jo egentlig ikke finnes. Det var nesten en vedtatt sannhet.

Ryktene sier at det gikk slik for seg:

En 25 gammel og bilinteressert student hadde lagt merke til en merkelig annonse i en lokalavis. Bilen som var annonsert var en Chrysler Airflow.

Studenten dro for å se på den gamle bilen, men fattet mistanke om at det kanskje ikke var noen Chrysler det var snakk om, men at det kunne være en gammel Toyoda. Chrysler Airstram og Toyoda AA er nemlig lang fra ulike når det gjelder design.

Tidenes tøffeste Toyota

Typisk 30-talls bakstuss.
Typisk 30-talls bakstuss.

Brukt som hest og traktor

Etter utveksling av flere e-poster, bilder, og en god del detektivarbeid, viste det seg utrolig å holde stikk. Det ble til slutt bekreftet at dette virkelig var en Toyoda AA fra 1936.

Den sjeldne bilen hadde vært eid av en bonde i Sibir helt siden andre verdenskrig og dermed vært i familiens eie i mer enn 70 år.

At Toyoda allerede den gang var solide biler, er dette tidlige eksemplaret et godt bevis på. Bilen har nemlig hatt alt annet enn et enkelt bil-liv. Det har i stor grad blitt benyttet som erstatning for både hest og traktor.

Den har, for å passe til arbeidsoppgavene, blitt noe ombygget og modifisert. Det var jo ikke bare-bare å skaffe deler til en så uvanlig bil når man bodde i Sibir. Bilen bærer tydelig preg av tøff bruk, men også å ha blitt tatt vare på – tross alt.

Alt du må vite om brukt Toyota finner du her: 

Slik ser en skikkelig bruktbil ut innvendig ...
Slik ser en skikkelig bruktbil ut innvendig ...

USA-inspirert

Da den originale grillen ble byttet ut, tok man seg bryet med å sveise på plass nye plater på fronten. Også bilens bakpart bærer tydelig preg av å ha vært lappet på.

Motoren i bilen var en 3,4-liters rekkesekser med en ytelse på 62 hestekrefter. Girkassen en 3-trinns manuell, med rattspak.

Med andre ord ganske USA-inspirert. Designet var som allerede nevnt en slags Chrysler kopi. Motoren var veldig likt det man fant under panseret på en Chevrolet, mens selve ramma lignet mye på den man fant hos Ford fra samme tid.

Bilen ble etter en tid med forhandlinger solgt av barnebarnet til den sibirske bonden.
For å få den uvanlige bilen ut av Russland, krevdes det ytterligere syv måneder med forhandlinger. Til og med den russiske kulturministeren var involvert i saken.

Husker du disse Toyota-klassikerne?

Motoren er en rekkeskser på 62 hk.
Motoren er en rekkeskser på 62 hk.

Ikke Toyota som kjøpte den

Men det løste seg altså til slutt. Det som sikkert overrasker mange – og ikke uten grunn – er at det IKKE var Toyota selv som kjøpt bilen og dermed erstattet kopien i sin egen utstilling.

Bilen finnes nå å se Louwmans samling i Haag i Nederland.

Ville ikke selge unik bil - fortiden var for grusom

Dette er ett av veldig få foto av Toyoda AA fra 1936.
Dette er ett av veldig få foto av Toyoda AA fra 1936.

Kilde og foto: http://blog.toyota.co.uk/