Ladbare hybrider er noe av det hotteste på bilfronten i Norge akkurat nå. Dette er biler som både går på strøm og bensin/diesel. I tillegg kan batteriene lades fra en helt vanlig stikkontakt, og bilene fungerer som rene elbiler over kortere avstander.

Mitsubishi var svært tidlig ute da de lanserte SUV-en Outlander i ladbar utgave tilbake i 2013. Den har blitt en stor suksess på det norske markedet, nå har en oppgradert versjon akkurat kommet hit til lands.

Oppgradering

En av de første som har slått kloa i den er Brooms bilekspert Benny Christensen. Han har testet forgjengeren ved en rekke anledninger, og er spent på å finne ut hva Mitsubishi har gjort nå:

– Her handler det om en oppgradering, i hovedsak på det visuelle området. Selve drivlinjen og hybridløsningen er den samme. Mitsubishi har fått endel kritikk for at Outlander rett og slett ser litt kjedelig ut. Det svarer de på her, samtidig som dette blir sett på som en forsmak på det vi kan vente oss rundt et nytt designspråk fra merket i årene som kommer, sier Benny.

Outlander PHEV var verdens første ladbare hybrid-SUV da den ble lansert. Her var Mitsubishi svært tidlig ute.
Outlander PHEV var verdens første ladbare hybrid-SUV da den ble lansert. Her var Mitsubishi svært tidlig ute.

– Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp

Familie-SUV med 4x4

– Men strengt tatt hadde det kanskje ikke vært nødvendig med en oppgradering, ut fra salgstallene?

– Nei, det kan du si. Dette er fortsatt Norges mest solgte ladbare hybrid, selv om det har kommet en rekke nye konkurrenter inn på markedet nå i år. Mitsubishien har bitt imponerende godt fra seg! I tillegg har den et veldig bra utgangspunkt. Dette er en relativt romslig familie-SUV med 4x4. Det er noe veldig mange nordmenn ønsker seg. Og prisen er gunstig. Rundt 450.000 kroner for en svært godt utstyrt utgave. De andre ladbare SUV-ene på markedet koster mye mer enn dette, forteller Benny.

Men BMW har svært spennende ting på gang, les mer her:

Finere materialer

– Førsteinntrykket mitt er at Mitsubishi har løftet Outlander PHEV et par gode hakk, både visuelt og kjøremessig. Hvis vi skal starte med designet, har særlig fronten blitt tøffere. Flere offroad-detaljer er også med på å underbygge at dette er en bil som også kan kjøres utenfor asfaltveiene. Fra siden er det vanskelig å se særlige endringer, men bak er den også tøffet litt opp. Litt fargeavhengig er det nok også. Mange av dagens Outlander PHEV er lyseblå, da ser den nesten litt unnselig ut, mener Benny.

– Innvendig har Mitsubishi puttet inn finere materialer. Det er mer skinn, og i mykere kvalitet enn før. Synlige sømmer her og der er med på å løfte inntrykket. Dessuten har støydempingen blitt bedre. Alt i alt flere småting som løfter helheten, selv om Outlander ikke føles som noen eksklusiv bil innvendig. Det synes jeg da heller ikke man kan forvente, ut fra prislappen.

Norges mest solgte ..?

– Og mens mange konkurrenter har ventelister, kan Mitsubishi fortsatt levere biler?

– Ja, det har vært et viktig konkurransefortrinn for denne bilen, lenge. Flere av konkurrentene har ventelister på opp til ett år. Da er det naturligvis gull verdt å kunne levere nesten "på dagen".

– Mitsubishi hadde solgt hele 1.000 eksemplarer av nye Outlander allerede før den var i landet. De forteller om solid interesse nå når den er her, og for enkelte kombinasjoner av farge og utstyr må man nok regne med å måtte vente et par måneder. Men det finnes også biler på lager her, så det vil overraske meg mye om ikke Outlander PHEV er Norges mest solgte ladbare hybrid når nyttårsrakettene går til værs på den siste dagen i 2015, avslutter Benny.

LES MER: En av de viktigste trendene innen bilmarkedet

Hekken er strammet opp og har blitt et par hakk tøffere enn tidligere.
Hekken er strammet opp og har blitt et par hakk tøffere enn tidligere.

Ny Mercedes-SUV ble utsolgt – på én dag!