TRIVES BEST PÅ TO HJUL: Lan Marie Nguyen Berg er helårssyklist og eier ikke bil, så en taxitur unner hun seg med god miljø-samvittighet. FOTO: AAGE AUNE / TV 2
TRIVES BEST PÅ TO HJUL: Lan Marie Nguyen Berg er helårssyklist og eier ikke bil, så en taxitur unner hun seg med god miljø-samvittighet. FOTO: AAGE AUNE / TV 2

MDG-Lan om taxikritikken: – Vil fortsette å ta drosje når jeg trenger det

Lan Marie Nguyen Berg tar kritikken fra samferdselsminister Ketil Solvik Olsen med et smil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsministeren var en av de som reagerte på at MDG-toppen valgte taxi etter mandagens debatt på NRK.

– Når «miljøpolitikere» bestiller drosje hjem fra NRK-debatt, hvor de ti minutt tidligere sa folk ikke trenger kjøre bil, twitret Solvik-Olsen, og antydet at miljøpartiet får et hardt møte med virkeligheten.

Har ikke bil

Lan Marie Nguyen Berg tar kritikken med et smil. Tirsdag sier hun til TV 2 at hun vil fortsette å ta taxi når det passer sånn.

– Jeg kommer til å ta taxi også framover når jeg trenger det, men til vanlig sykler jeg hele året. Og så har jeg ikke noen bil, så noen ganger trenger jeg å komme meg litt fortere fram.

– Hva synes du om samferdselsministeren?

– Han er en hyggelig fyr, han. Vi hadde en hyggelig samtale i går også.

Hun tar seg ikke nær av Solvik-Olsens kommentar og tolker det som at han tullet med henne.

– Men det får være opp til ham å svare på, sier Berg.

E18-trøbbel

Ifølge et oppslag i VG tirsdag har MDG stilt et ultimatum om at partiet vil trekke seg fra byregjeringen om de ikke får gjennomslag i E18-saken. I samarbeidsplattformen heter det at «den fysiske veikapasiteten på E18 i Vestkorridoren ikke kan økes». 

Men dette er ikke et spørsmål byregjeringen kan bestemme alene. Alle planer om vei- og kollektivutbygging i hovedstadsområdet er en del av den såkalte Oslopakke 3, der lokalpolitikerne i Oslo og Akershus er enige med staten om hvordan bompengene som kreves inn fra bilistene skal brukes. For å få penger fra staten må Oslo og Akershus være enige om fordelingen.

Gleder seg til forhandlingene

MDG har tidligere uttalt at de ikke vil sitte i et byråd som bygger ut E18, men ifølge Berg er ikke dette noe aktuelt tema nå.

– Nå skal vi først komme oss inn i byrådet og få satt oss ned. Så gleder jeg meg til å starte reforhandlingen av Oslopakke 3 sammen med staten og Akershus for å finne de gode løsningene og sikre at vi ikke får mer vei i og inn til Oslo. For da får vi flere biler, da får vi høyere luftforurensning, da får vi høyere klimagassutslipp, og det er det ingen som ønsker.