HULLET VEKKER NYSGJERRIGHET: Alle flyvinduer har et bitte lite hull nederst. Har du også lurt på hva det er? Under får du svaret. Foto: Colourbox
HULLET VEKKER NYSGJERRIGHET: Alle flyvinduer har et bitte lite hull nederst. Har du også lurt på hva det er? Under får du svaret. Foto: Colourbox

Derfor er det hull i alle flyvinduer

Alltid lurt på hvorfor det lille hullet er der? Her er ekspertenes svar. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du også lurt på hvorfor i alle dager det er et lite hull i flyvinduene?

Det er mye man kan lure på når man flyr og skal slå ihjel litt tid, og det lille hullet har fått mange til å gruble. 

16. oktober la YouTube-brukeren Jackson Veigel ut en video som forklarer hullet, og snart har en halv million nysgjerrigperer sett klippet.

– Jeg har alltid lurt på hvorfor det er et lite hull i bunnen av flyvinduer. Det viser seg at det har flere gode bruksområder, skriver han, og forteller at han har pløyd gjennom en rekke flymanualer og -forum for å finne svaret.  

I videoen blir det forklart at et flyvindu består av tre lag: 

  • Inderst er et beskyttende plastlag som forhindrer passasjerene i å skade de to andre lagene
  • En glassrute med et lite hull i
  • Et tykt glass som er helt ytterst

Det lille hullet sender varm luft mellom de to glassrutene, slik at det ikke kommer damp eller frost på dem. 

Dessuten hjelper det lille hullet med å holde trykket mellom glassene jevnt når flyet endrer høyde. 

Viktigst i midten

Tidligere har pilot Mark Vanhoenacker også forklart Slate at hullene har en viktig sikkerhetsfunksjon.

– Ser du etter, legger du merke til at det typiske vinduet på et passasjererfly har tre «glass». Målet med det innerste glasset er å beskytte de to andre. Det i midten og ytterste har en viktigere funksjon. Det er det midterste glasset som vanligvis har «luftehullet» i seg, sier han.

Ingeniør Bret Jensen ved Boeing Commercial Airplanes har forklart samme nettstedet hvorfor det noen ganger oppstår en ring av iskrystaller rundt hullet.

Han fortalte at det kan være opp mot 50-60 minusgrader utenfor flyet.

– Frosten skyldes at vann blir kondensert når kabinluften kommer i kontakt med den kalde vindusflaten, sa han, og forklarte at «fysikken bak iskrystallene er interessant».  

– Det sirkulære mønsteret må være et resultat vinduets temperatur, fuktigheten i kabinluften, og strømningshastigheten gjennom luftehullet.