SKAL VEKK: Fossile biler har ikke noe i et hyggelig, moderne bysentrum å gjøre, mener MDG. FOTO: LARS BARTH-HEYERDAHL / TV 2
SKAL VEKK: Fossile biler har ikke noe i et hyggelig, moderne bysentrum å gjøre, mener MDG. FOTO: LARS BARTH-HEYERDAHL / TV 2

Ber Oslo-folk tenke seg om før de handler dieselbil

Om ni år kan det bli forbudt å kjøre med diesel og bensin innenfor Ring 3.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslos nye byregjering har ikke bare ambisjoner om å gjøre Oslo sentrum bilfritt. Innen 2024 er målet at hele byen innenfor Ring 3 skal være fossilfritt innen ni år.

«Byrådet vil innføre lavutslippssoner så snart lovhjemmel er på plass, og trappe disse gradvis opp til å gjøre sentrum innenfor Ring 3 fossilfri innen 2024», heter det i programerklæringen fra Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne.

Daniel Rees i MDG bekrefter overfor TV 2 at dette innebærer at de som bor innenfor Ring 3 må belage seg på å kvitte seg med sin fossile bil i løpet av ni år.

– Kjøper du ny bil nå, må du kjøpe en utslippsfri bil om du skal bruke den i lang tid, sier Rees.

Må gjøre noe med bilismen

Byregjeringen trenger lovhjemler fra Stortinget for å gjennomføre denne politikken, men Rees understreker at målet om å gjøre Oslo til en fossilfri by innen 2030 ligger fast.

– Det betyr at vi må gjøre noe med utslippene. Transport og bilbruk er en stor kilde til klimagassutslipp. Vi vil legge til rette for at det skal bli enklere å komme seg rundt med utslippsfrie biler og regulere områder hvor biler kan kjøre basert på hvor mye de slipper ut.

Det første målet er å gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av byrådsperioden – det vil si innen fire år. Dette omfatter også motorsykler, mopeder og elbiler.

Det vil gjøres unntak for blant annet varelevering og utrykningskjøretøyer, men nøyaktig hvordan reglene skal utformes er ikke klart. Den nye byregjeringen vil lytte til ulike aktører og undersøke hvilke erfaringer andre europeiske byer har gjort med lignende ordninger.

Grønne München

München i Tyskland trekkes fram av MDG som en by som har lyktes godt med tiltak for å kutte biltrafikken i sentrum. Siden 2008 har byen hatt en miljøsone innenfor den midtre ringveien. Byen har også innført obligatoriske miljøoblater som regulerer hvor bilene har lov til å kjøre, opplyser Münchens offisielle nettside.

SYKKELVENNLIG: München er en av byene Oslo vil se til når den nye politikken skal utformes. FOTO: MÜNCHEN.DE / FACEBOOK
SYKKELVENNLIG: München er en av byene Oslo vil se til når den nye politikken skal utformes. FOTO: MÜNCHEN.DE / FACEBOOK

Siden 2012 har bare biler med grønt oblat hatt lov til å kjøre innenfor miljøgrensen. Kjører man i miljøsonen uten grønt oblat, vanker det en bot på 80 euro (770 kroner).

For å kvalifisere til grønt oblat, må dieselbiler tilfredsstille kravene som ligger i Euro 6, Euro 5, Euro 4, 4D eller Euro 3 med partikkelfilter, 

Bensinbiler med katalysator, elbiler og hydrogenbiler er også tillatt.

– Lei av politikere som prater

I Oslo ønsker man å gå lenger ved å innføre et generelt forbud mot motorisert transport innenfor Ring 1.

– De som bor i den bilfrie sonen må parkere bilen sin utenfor. Det er flere parkeringshus langs Ring 1, sier Daniel Rees.

Den nye byregjeringen vil også gjøre det dyrere for forurensende biler å passere bomringen. Rees tror imidlertid folk ønsker å gjøre noe med klimagassutslippene.

– Folk er lei av at politikere snakker om det, men ikke gjør noen ting. Bilfritt sentrum er viktig for å vise folk at det å ha et sentrum med mindre biltrafikk, gjør byen bedre å bo i og bedre å oppholde seg i, understreker Rees.