Trykk « Kjøp den nå » – da har du brukt 72 millioner! 

Så får du også en helt unik bil.

Tom Meadens Thomassima-mesterverk kan nå kjøpes for 72 millioner kroner. Men husk å ta med 25 prosent moms i beregningen!
Tom Meadens Thomassima-mesterverk kan nå kjøpes for 72 millioner kroner. Men husk å ta med 25 prosent moms i beregningen!

Å kjøpe bil på ebay er spennende, og noe mange nordmenn liker å gjøre (inkludert undertegnede, som har god erfaring med det). Skal du ha noe som virkelig skiller deg ut i Ferrari-verdenen, har du nå sjansen til å trykke "Buy it now" på ett kunststykke som er prissatt til 9 millioner dollar. 

Bilen det handler om ble skapt av Tom Meade. Han er ikke den mest kjente figuren i bilhistorien, men er en fascinerende person. Han ble født i California, og da han var ferdig i marinen etter fire års tjeneste i 1960, begynte han å drømme om å skape sin egen bil. Han startet å eksperimentere med glassfiber, og fant ut at racerbilen Ferrari Testa Rossa var drømmebilen. 

Med norsk båt til Stavanger

Meade innså at han måtte komme seg til Italia for å finne ut mer om hvordan han kunne lage denne drømmebilen. Men Tom var ingen rik kar, og fikk hyre som messegutt på et norsk frakteskip i New Orleans. Derfra gikk ferden til Stavanger, før han haiket seg videre til Oslo, Stockholm, London, Frankrike og Spania.

På Mallorca ble det jobb på en privat yacht til Genova. På et ungdomsherberge fikk han en BSA motorsykkel som visstnok var helt ødelagt. Tom fikset den, og kjørte så til Modena hvor han spurte etter Maserati og Ferrari sine fabrikker. 

Siden Maserati var nærmest tok han turen dit samme dag, og han ble ekstremt ivrig da han fikk titte på en gammel bil under en presenning. Bilen var bare et karosseri og chassis, uten motor, girkasse eller styring, men Tom måtte ha den. Han ble fortalt at bilen ikke var til salgs, men fortsatte å mase. Tilslutt fikk han bilen for 400 dollar.

En tid senere fikk han også tak i en Corvette-motor, og på en reise nordover fikk han leie egnede lokaler for å bygge sin drømmebil. Mens byggingen pågikk ble han kjent med karosseribyggeren Luciano Bonacini (som førte til de fantastiske Nembo-spyderne), og trollmannen Medardo Fantuzzi tok han under sine vinger for opplæring innen kunsten å håndbanke et karosseri. 

En ekte kult-bil skal komme tilbake

Ødelagt av flom

Bilen ble ferdig i 1962, og shippet over til San Francisco. Den ble solgt, og krasjet, før Tom returnerte til Italia i 1963 for å lage flere biler. Hans første oppdrag ble en ombygd Maserati, før han startet på sitt første egenlagde design. Den fikk et Ferrari 250 GT chassis og motor, men da bilen nesten var ferdig i 1964 kom katastrofen. En voldsom flom ødela hans første Ferrari-verk. Heldigvis for Tom fikk han noen oppdrag med å bygge om et par Maseratier som ga ham nok penger til å fortsette. Etter hvert ble det flere biler, og et stadig bredere nettverk med kontakter. 

I 1967 fikk han en telefon fra Harry Windsor, en amerikansk entusiast som ønsket en midtmotorisert Ferrari med design inspirert av racerbilen Ferrari 330 P4. Meades bil brukte en Ferrari 250 GT motor, og sto klar under navnet Thomassima.

Akkurat dette med navngivningen har ført til mye rot for bilhistoriere. De fleste publikasjoner referer til denne som Thomassima II (og dermed var bilen som ble tatt av flommen Thomassima I), men ifølge artikkelen som Road & Track gjorde med Tom Meade i 1970, står det at bilen som nå er til salgs var den første som het Thomassima.  

Dette er en førsteklasses familiebil

Rot med navnene

Etter denne lagde Meade en "Anti-Cobra", en lite pen frontmotorisert skapning med Chevrolet V8. I artikkelen til Road & Track blir denne kalt for Thomassima II, men de fleste andre steder er den ikke referert til som Thomassima. En naturlig forklaring her kan være at denne bilen ikke har Ferrari-motor, og at de fleste med årene har navngitt bilene med Ferrari-motor som Thomassima-biler.

Anti-Cobraen ble fulgt av den ekstremt heftige Thomassima III i 1969 med Ferrari V12 og måkevingedører, og som prydet coveret av Road & Track i desember 1970. Takket være sine Thomassima-spesialbygg, samt hans involvering i de fire såkalte Nembo Spyder-bilene (fra karosseri-byggerne Neri & Bonacini) som ble bygget på Ferrari 250 GT-chassis på 60-tallet står Tom Meade høyt i kurs i Ferrari-historien. Han forlot Italia under uklare omstendigheter på tidlig 70-tall, og rotet så rundt i Asia i tjue år, før han returnerte til USA i 1993. Tom Meaden døde i California i 2013. 

Interessen rundt Thomassima II har vært enorm og uansett om den går for prisantydning eller ikke, er det klart at dette kommer til å bli en av verdens aller dyreste biler.

Volvo planlegger Tesla-konkurrent