Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Før jul i fjor var vi i Broom på besøk ved Saab-fabrikken i Trollhättan. Der var det svært stille. Eierselskapet NEVS var under såkalt rekonstruksjon, i praksis beskyttelse mot å bli slått konkurs.

Bak kulissene ble det jobbet intenst med å redde selskapet. Men fabrikken sto stille, det var ingen aktivitet rundt samlebåndene.

Som de første norske biljournalistene fikk vi imidlertid muligheten til å kjøre den elektriske utgaven av Saab 9-3. En bil som lenge ble sett på som den mulige redningen for Saab og NEVS.

Leve videre

Nå er det klart at den ikke blir det. NEVS har kommet seg gjennom rekonstruksjonen og har fått på plass tunge investorer fra Kina. Siste nytt fra Trollhättan er at man skal gå i gang med å utvikle en helt ny bilmodell.

Den siste, elektriske 9-3 ble solgt tidligere i år. Nå er det klart at bilen skal leve videre, i Tyrkia. Tyrkiske interesser har nemlig kjøpt rettighetene til bilen, og også deler av teknologien i den.

Helt ny, men egentlig veldig gammel

Skal ikke hete Saab

Tyrkia skal lenge ha jobbet med planer om å utvikle og produsere en "nasjonalbil". Der har NEVS vært på banen en god stund. De skal også bistå tyrkerne underveis i utviklingen framover.

Det som også er klart, er at Saab-navnet ikke er med i handelen. Det mistet NEVS rettighetene til å bruke for et par år siden. Her skal man bygge opp en ny merkevare. Målet skal også være at minst 85 prosent av delene i den nye bilen skal komme fra Tyrkia.

Det har lenge vært svært stille på den tidligere Saab-fabrikken i Trollhättan. Men nå er eierselskapet NEVS i gang igjen, med kinesisk kapital i ryggen. Foto: Scanpix.
Det har lenge vært svært stille på den tidligere Saab-fabrikken i Trollhättan. Men nå er eierselskapet NEVS i gang igjen, med kinesisk kapital i ryggen. Foto: Scanpix.

Krisen forverret, fikk ikke kalle bilene Saab

Vært med siden 2002

Da NEVS kjøpte konkursboet til Saab, var planen først å lansere den elektriske 9-3-utgaven og kommer opp i en produksjon på over 100.000 biler årlig. Det ble sett på som svært optimistisk den gangen, og viste seg snart også å være helt urealistisk. 

Bare en liten håndfull eksemplarer ble til slutt bygget. Her hører det også med til historien at denne 9-3-utgaven kom på markedet helt tilbake i 2002. Den er altså blitt 13 år gammel, og det er svært mye for en bilmodell. I den internasjonale konkurransen er det i praksis så godt som umulig å hevde seg med en så gammel bilmodell. Men på det tyrkiske hjemmemarkedet kan det naturligvis være noe helt annet.

LES OGSÅ: En har stor suksess, den andre kjemper for å overleve

Den elektriske 9-3-utgaven ble ikke bilen som reddet Saab. I stedet får den et nytt liv i Tyrkia.
Den elektriske 9-3-utgaven ble ikke bilen som reddet Saab. I stedet får den et nytt liv i Tyrkia.

Kanskje det beste bruktkjøpet du kan gjøre akkurat nå