Helsvart for favoritt-bilen til James Bond 

Lekre biler betyr ikke nødvendigvis store penger.

Aston Martin solgte bare drøyt 3.600 biler i fjor. Et aldrende modellutvalg må ta noe av skylden for det, dette er deres DB9.
Aston Martin solgte bare drøyt 3.600 biler i fjor. Et aldrende modellutvalg må ta noe av skylden for det, dette er deres DB9.

Aston Martin har en merkevare veldig mange i bilbransjen misunner dem. Bygget på lekkert design, sportslige biler og ikke minst: En svært verdifull link til James Bond.

Men det er ikke nok til alt er fryd og gammen hos den britisk-baserte produsenten. Tvert imot. Aston Martin har nå levert underskudd i fire år på rad, og fjoråret ble alt annet enn hyggelig for dem.

Bremser i Kina

Underskuddet ble nemlig tre ganger så stort som året før. Det tapte nesten en milliard kroner, samtidig gikk også salgstallene ned.

Aston Martin har alltid vært en nisje-produsent, men 3.661 solgte biler på verdensbasis er nok enda litt mer nisje enn de selv kunne ønske. Det er for øvrig ned fra 4.200 biler i 2013.

Aston Martin merker særlig godt at det nå bremser i Kina, der har de hatt en kraftig nedgang i salget. De har også hatt en kostbar tilbakekallings-runde, som gjelder nesten alle biler produsert fra 2007 til 2014.

Spesielle saker: Dette er verdens dyreste småbil

Kommer med SUV

Samtidig som dette skjer, investerer Aston Martin nå tungt i nye modeller. I fjor hentet de inn nesten 2,5 milliarder kroner som skal brukes til produktutvikling.

I første rekke her er en kommende SUV, som skal kunne appellere til helt nye kjøpegrupper. Den kommer imidlertid ikke fort nok til å hindre at selskapet må kutte i bemanningen. Det er ventet at 15 prosent av arbeidsstokken kan miste jobben den nærmeste tiden.

Turbulent historie

Selv håper Aston Martin å kunne levere plussresultater igjen i 2017. Men da er de avhengig av å trekke blink med de nye modellene sine.

I likhet med mange andre entusiastmerker, har også Aston Martin en temmelig brokete historie. Da Ford tok over merket i 1994, trodde mange at de nå var kommet i en trygg havn. Ford innlemmet Aston Martin i sin Premier Automotive Group (sammen med blant andre Volvo), men da finanskrisen nærmet seg, måtte de kutte alt som ikke var kjernevirksomhet, og Aston Martin ble solgt til en gruppe investorer.

Det betyr at de ikke har noen stor kapital i ryggen og også at de neppe kan tillate seg veldig mange flere år med røde tall på bunnlinja. 

Håndlaget i 10 eksemplarer, dette er den nye Bond-bilen

Brukt Aston Martin? Det trenger ikke koste skjorta!