IKEA-EFFEKTEN: Ann-Sofie Skoglund reagerte på at IKEAs nye telys har krympet og har mindre brenntid enn de gamle. Det måtte det bli et Facebook-innlegg ut av. Foto: Faksimile/Facebook
IKEA-EFFEKTEN: Ann-Sofie Skoglund reagerte på at IKEAs nye telys har krympet og har mindre brenntid enn de gamle. Det måtte det bli et Facebook-innlegg ut av. Foto: Faksimile/Facebook

Klagestorm mot IKEAs nye telys: «Dette har dere ikke tenkt på..?»

«Hele» Sverige er i fyr og flamme etter Ann-Sofies (39) telys-klage.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Hva har skjedd med telysene deres?».

Dette skriver svenske Ann-Sofie Skoglunds (39) i et innlegg på Ikea Sveriges Facebook-side.

Varberg-kvinnen mener at møbelgigantens nye telys er både mindre og har dårligere brenntid enn de gamle.

Svært mange svensker er enige med henne i dette, og har kastet seg inn i debatten.

– Jeg hadde aldri trodd at det skulle være telys som skulle samle svenskene, sier hun lattermildt til Expressen.

Kommer ut med mer enn planlagt

Slik starter innlegget som nå spres på nett:

VIL HA ENGASJEMENT: IKEA Sveriges presseansvarlige Anna Pilkrona Godden.
VIL HA ENGASJEMENT: IKEA Sveriges presseansvarlige Anna Pilkrona Godden.

«Ikea-effekten: Har dere hørt om den? Jeg tror at en del (av oss) forbrukere i alle fall kjenner til fenomenet. Dere vet, når man bare skal inn på Ikea og handle telys og litt servietter, men så, på et merkelig vis, forlater Ikea med to kasser fulle av ting man ikke visste at man trengte, en flatpakke og minst 2000 kroner fattigere».

Hun fortsetter med å spørre om hva som har skjedd med telysene.

«Som vanlig plukket vi med oss to pakker telys under siste besøk i Kållered, uten å analysere pakken eller lysene nærmere. Det var først da det skulle tennes lys her hjemme at telysene føltes veldig... små. Og brant de ikke opp veldig... fort? Jo, sammenlignet med de gamle restene som ble funnet lengst nede blant telysene så er det jo tydelig at telysene deres plutselig har blitt mindre på alle måter og med mindre brenntid».

Ann-Sofie mener at at forandringen kan føre til at kundene går andre steder for å kjøpe telys. 

«Én ting dere ikke har tenkt på, er at dette påvirker IKEA-effekten. Skal telysene være så dårlige som dette, kan jeg like gjerne handle telysene lokalt på Rusta eller Coop», skriver hun.

I-landsproblem

39-åringen skriver at hun forstår at det ikke er verdens største problem hun skriver om, men at det likevel er irriterende at IKEA tilsynelatende har krympet telysene sine.

«Er ikke dette et i-landsproblem? Selvsagt er det det! Men likevel...,» skriver hun.

Mange har kommentert innlegget og spurt Ikea om hva som har skjedd.

«Helt enig. Veldig misfornøyd med de nye lysene,» kommenterer en.

«Telysene er hovedgrunnen til at jeg i det hele tatt gidder å reise til IKEA. Nå har jeg lært at jeg kan droppe den turen,» raser en annen.

«Jeg trodde at jeg var alene om å innbille meg at telysene var blitt mindre, men tydeligvis ikke,» skriver en kvinne.

Kontrabeskjed fra IKEA

På Facebook-siden svarer IKEA, men her skriver de at de har valgt å redusere parafinmengden i telyset, og at de mener at det er dette som kan påvirke brenntiden.

Presseansvarlig i Ikea Sverige, Anna Pilkrona Godden sier at det ikke er gjort forandringer på de populære telysene.

– Det må ha vært en misforståelse og en menneskelig faktor. Vi har ikke gjort noen forandringer i parafininnholdet, men det avhenger av tilgangen på markedet, og hos leverandøren kan innholdet se ulikt ut fra telys til telys. Våre telys er laget av stearin, parafin og sertifisert vegetabilsk voks. Ut fra et miljøperspektiv er det viktig for oss å finne den beste sammensetningen av råmateriale uten å fire på sikkerhet og kvalitet, sier hun.

– Størrelsen betyr ingenting

Pilkrona Godden sier at brenntiden på lysene deres er på seks og fire timer, og dette er angitt på emballasjen.

Hun sier at størrelsen på lyset ikke har mye å si for brenntiden.

Hun sier at hun har bitt seg merke i at IKEA-telys engasjerer svenskene.

– Vi setter pris på at våre kunder er engasjerte, og vi lytter til kundene våre og tar til oss input. Det er bare velkomment. Det er herlig med dette engasjementet, avslutter hun.