Nå lærer 2.klassinger å programmere data – tar du utfordringen?

Datakoding er fremtidens språk, og det læres det bort allerede i barneskolen. Nå kan du teste dine kodeferdigheter!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Å nei, den flyr til siden og ikke nedover!

Elise og Thale i klasse 4b snakker om papegøyen på dataskjermen foran dem. Ved hjelp av datakoding, eller programmering som det også heter, har de selv bestemt hvilken vei fuglen skal fly. Men ett eller annet med koden er feil.

Er du like flink til å kode som en 7-åring? Test ferdighetene dine nederst i artikkelen!

– Husk at tallet som står på X styrer vannrett, og Y styrer loddrett, forklarer Monica Fredriksen i Kodeklubben Sandsli til de to jentene. 

Og så er feilen rettet, og papegøyen kan komme seg ut av skjermen igjen, men denne gang på riktig side.

Lærer koding til 2.klassinger

Langs veggene i mediateket på Skranevatnet skole i Bergen sitter en gruppe skoleelever fra 3. og 4.klasse, oppslukt i datakoding. Denne dagen foregår kodeundervisningen på SFO - andre dager får elevene opplæring i skoletiden. 

– Her på skolen har elever fra 2.klasse og oppover fått opplæring i koding i halvannet år nå. De syns det er kjempegøy, og det skjer nesten aldri at noen ikke liker det. De har så vidt tid til å ta pause, sier Fredriksen.

Kodeklubben hun er med i, er en del av den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding. 

Monica Fredriksen i Kodeklubben Sandsli forklarer SFO-elevene de viktigste elementene i kodeprogrammet Scratch. FOTO: INGRID LOSNEGAARD / TV 2
Monica Fredriksen i Kodeklubben Sandsli forklarer SFO-elevene de viktigste elementene i kodeprogrammet Scratch. FOTO: INGRID LOSNEGAARD / TV 2

– Men hva er egentlig koding?

– Koding er det språket vi bruker for å få en datamaskin til å gjøre det vi ønsker å oppnå, forklarer hun.

– Håper flere velger teknologi

Jentene på Skranevatnet skole er minst like oppslukt i datakodingen som guttene. – Mange tenker det er en guttegreie, men de fleste synes det er gøy, sier Monica Fredriksen i Kodeklubben Sandsli. FOTO: INGRID LOSNEGAARD / TV 2
Jentene på Skranevatnet skole er minst like oppslukt i datakodingen som guttene. – Mange tenker det er en guttegreie, men de fleste synes det er gøy, sier Monica Fredriksen i Kodeklubben Sandsli. FOTO: INGRID LOSNEGAARD / TV 2

Selv om programmering virker gresk for de fleste, sluker SFO-barna undervisningen rått. De opererer riktig nok med et forenklet kodespråk, men Fredriksen forsikrer om at de følger de samme prinsippene som profesjonelle datakodere.

Programmet barna bruker, heter Scratch. Du kan selv prøve Scratch lenger nede i artikkelen.

Fredriksen mener det er viktig å begynne tidlig. 

– Så lenge man kan skrive og lese, kan man beherske koding. Målet er ikke at alle barn på denne skolen skal bli IT-ingeniører, men vi håper flere vil velge teknologifag i fremtiden. Samfunnet er allerede veldig digitalisert, og slik vil det fortsette, sier Fredriksen. 

Blir valgfag på ungdomsskolen

Nå skal det satses mer på koding i norsk skole. Kunnskapsdepartementet starter en prøveordning med datakoding som valgfag i ungdomsskolen. 

– Dette er en måte å synliggjøre realfag og matematikk på, for det er i bunn og grunn det det handler om. Alt som bidrar til å skape mer engasjement  rundt realfag, er jeg i utgangspunktet veldig positiv til, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til TV 2.

Hvilke skoler som skal være med på prosjektet, er foreløpig ikke bestemt. Departementet sier det ikke er aktuelt med et lignende prosjekt i barneskolen ennå. Dersom skolene ønsker å bruke koding i undervisningen på barnetrinnet, blir det avgjort lokalt.

I Bergen har det nye byrådet bestemt at SFO-avdelingene i byen skal ha mulighet til å tilby opplæring i koding til elevene. Det står skrevet i den nye byrådsplattformen. Slike nyheter gleder Monica Fredriksen i Kodeklubben Sandsli.

– Det er viktig for Norges konkurransekraft at vi har flinke folk, slik at ikke alle kompetanseyrkene går til utlandet i fremtiden.

Hvordan er dine kodeferdigheter? Test deg selv nå!

Det første programmet heter Scratch, og er et forenklet kodeprogram beregnet på elever i barneskolen. Programmet er utviklet av MIT Media Lab. Norsk bruksanvisning til Scratch finner du på Lær Kidsa Koding sine hjemmesider.

Dersom du trenger en større utfordring, kan du prøve program nummer to.

Dette kodeprogrammet er laget av fotograf Erik Vesteraas.