Den klassiske sportsbilen har stått lagret i 41 år
Her er det et par ting å ta tak i ...
Mye rart kan sies om engelsk bilindustri. Men dette med sportsbiler hadde de i alle fall skikkelig dreisen på. Lenge.
Spesielt om vi ser tilbake på 50-, 60- og første halvdel av 70-tallet. Siden raknet det litt for britene...
Britiske Morris Garages - mer kjent som MG - er et gammelt og ærverdig bilmerke og en av de store bautaene innen sportsbilproduksjon.
Merket har røtter tilbake til tidlig på 20-tallet og er kanskje aller mest kjent for sine åpne toseters sportsbiler, men har også et betydelig antall sedaner og coupeer på samvittigheten.
Har stått i 41 år
Men som ofte før, så er det sportsbilene det tas vare på. Tatt vare på er også bilen på bildene en MGA. Eller rettere sagt, den er forsøkt tatt vare på. Lenge.
Hele 41 år har gått siden den sist var på veien. Den har vært lagret siden. De første 31 årene på en låve og de siste til årene i en bakhage i Pennsylvania, USA.
Dette har så klart satt dype spor i klassikeren.
Den delen av historikken om bilen som er kjent forteller følgende:
Den gang da, aldrende sportsbilen skiftet eier i 1974. Girkassen var defekt og ble skiftet av vedkommende som kjøpte den. Bare kort tid etter oppsto en feil med bremsene.
MG ZT: Her snakker vi virkelig sjelden bruktbil
Tiden gikk. Og gikk ...
Bilen ble da satt til side. Tanken var nok å fikse bremsene ganske snart, men vi vet jo hvordan slike ting kan ende. Tiden går og går... Fortere og fortere...
For å gjøre en lang historie kort: Plutselig hadde det gått 41 år.
Det er nå MYE mer enn bare en filleting med bremsene som må fikses for å få den klassiske MGA-en tilbake på veien.
Bilen er for øvrig en 1600 MK II, den siste årsmodellen, som nå ble erstattet av MGB etter å ha vært produsert siden 1955.
Uvanlig modell
Det vil si at bilen er ganske spesiell til å være en MGA. Den fikk fra 1961 nemlig en ny 1622 ccm. og endret topplokk med større ventiler. Effekten ble da 90 hk. Utvekslingen i bakakselen ble også endret, slik at bilen gikk stillere i høy hastighet.
0-100 km /t ble gjort unna på 12,5 sekunder, mens toppfarten var 145 km/t.
Visuelt kjennes den igjen på at den fikk baklyktene (som kommer fra Austin / Morris Mini) montert horisontalt under bagasjelokket og ikke på bakskjermene som tidligere. Den fikk også en annen grill hvor ribbene er innfelt i nedkant.
Kun 8.198 slike biler ble bygget i 1961 og 1962. Mange av disse har nå for lengst havnet i "bil-himmelen" ...
BMW 507: Fant Elvis´ gamle bil på låven!
Krever MYE jobb
Denne bilen derimot er ikke klar for det riktig ennå. Den er lagt ut for salg på den amerikanske auksjons-siden ebay.
Se hele annonsen og alle bildene her:
Den venter på en ny eier som kan gi den nødvendig kjærlighet og omsorg. Og det trengs i rikt monn her.
Særlig de siste 10 årene, under den provisoriske og ikke helt tette presenning-garasjen og på gressbakke, har fart ille med den uvanlige sportsbilen.
Rusten har fått godt tak og krever mye jobb. Gulvet er mer eller mindre borte. Det er mye rust i alle skjøter og falser.
Interiøret er mer eller mindre en saga blott og den trenger full mekanisk gjennomgang.
Det er med andre ord et ambisiøst prosjekt vi her snakker om.
Prisen er deretter. I skrivende stund har 12 bud givere lagt igjen bud og prisen står nå i 3.500 dollar, eller ca 28.000 kroner.
Nå er det 10 år siden Rover gikk konkurs
Full av sjel og sjarme
På den annen side. Når denne en vakker dag i framtiden igjen ruller ut av en garasje, ett eller annet sted i verden, så er det en staselig og ikke minst svært klassisk sportsbil av den gode gamle sorten som atter får se dagslys.
Det noe helt eget med disse engelske bilene. De er litt unnselige med firesylindret motor og to SU-forgassere, med smale felger og høye dekk. Ikke går de så fælt fort heller. Enhver moderne VW Polo kjører glatt fra den.
Men når det kommer til sjarme, sjel og egenart - ja da er det ikke mye som slår en klassisk engelsk sportsbil.
Denne kan bli starten på et MG-comeback