Dette skal bli til mange bil-nyheter

Nå viser de helt ny plattform.

CMA-plattformen skal danne utgangspunkt for alle kompakte Volvoer i framtiden. Første modell ut på denne skal komme i 2017.
CMA-plattformen skal danne utgangspunkt for alle kompakte Volvoer i framtiden. Første modell ut på denne skal komme i 2017.

Mye handler om den store SUV-en XC90 hos Volvo akkurat nå. Den er først ut i en rekke av helt nyutviklede Volvo-modeller, og er resultatet av milliardinvesteringer i en ny bilplattform.

SPA heter den, og skal danne utgangspunkt for alle større Volvo-modeller i årene som kommer.

Men det er ikke bare storbiler på vei fra Volvo. De skal også fullstendig fornye rekken av mindre modeller, og i den forbindelse blir deres Compact Modular Architecture (CMA) helt sentral. 

Bare to plattformer

Som navnet tilsier, er dette en plattform for kompakte bilmodeller. Ifølge Volvo selv en mindre, men like avansert versjon av SPA.

Volvo avslører også nå at den første bilen bygget på CMA-plattformen ventes lansert i 2017. Det betyr at man har kommet et godt stykke med utviklingen.

Lanseringen av CMA i 2017 innebærer at alle fremtidige biler fra Volvo blir bygget på bare to plattformer. Det betyr i praksis mulighet for store innsparinger, og også mer effektiv produksjon. 

Ny XC90: Den beste svenskehandelen du kan gjøre

Ingen skal omkomme

Volvos strategi innebærer utskifting av hver eneste modell i sortimentet i løpet av de fire neste årene – og et årlig salgsvolum på opp til 800.000 biler. Prosessen startet med lanseringen av XC90, og fortsetter i løpet av kort tid med lanseringen av den nye sedanen S90.

Felles teknologi for SPA og CMA innbefatter drivlinjer (både konvensjonelle og nye ladbare hybrid-varianter) og infotainment, klimaanlegg og datanettverk, samt sikkerhetssystemer som skal bringe den svenske bilprodusenten nærmere visjonen om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo i 2020.

Hårete mål: – Ingen skal dø i våre biler!

Elektriske biler

I en pressemelding opplyser Volvo at CMA i fremtiden skal endre måten Volvo bygger produktene, gjennom å la et stort mangfold av biler, drivlinjer, elektriske systemer og teknologier med ulik kompleksitet, bli montert på samme plattform.

Dette gir betydelige stordriftsfordeler og en mer strømlinjet produksjonsprosess.

CMA er helt fra begynnelsen designet med tanke på å omfatte elektrifisering – og Volvo vil tilby en ny, såkalt Twin Engine ladbar hybrid, spesialdesignet for den nye arkitekturen.

Derfor mener Lotta at dette er verdens sikreste bil

Stor Volvo-nyhet ble avslørt av en "biltyv"