Den ser ut som et fullverdig AMG-medlem, men under panseret sitter en 2,2 liters diesel - skremt opp til 190 hk. Faksimile: Finn.no
Den ser ut som et fullverdig AMG-medlem, men under panseret sitter en 2,2 liters diesel - skremt opp til 190 hk. Faksimile: Finn.no

Med denne kan du lure naboen trill rundt

Inntil du starter motoren...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Blant titusenvis av bruktbiler skal det ofte noe til å skille seg ut fra mengden. I hvertfall om du selger en nokså alminnelig Mercedes E-klasse, en av de mest populære modellene på bruktmarkedet i dag.

Denne annonsen fikk oss imidlertid til å sperre opp øynene rimelig fort. Ved første øyekast er det nemlig mye som tyder på at denne bilen er både sjelden, og ikke minst ett realt fartsmonster fra AMG, tuningselskapet til Mercedes. Men allerede når tittelen er lest, ser vi at det ikke lenger er snakk om E 55 AMG, datidens råeste E-klasse og trolig inspirasjonskilden for denne bilen.

Prisen som ligger i underkant av 180.000 kroner, understreker også at det umulig kan være snakk om et ekte fartsmonster med V8-er som kilde. 

Skinnet bedrar

I stor kontrast til utseendet, befinner det seg i stedet en helt vanlig 2,2 liters diesel under panseret. Forskjellen er at motorens hjerne har foretatt seg en aldri så liten omprogrammering. Det bidrar til en merkbar effektøkning fra 150 standardhester, til friske 190.

Men viktigst av alt er selvsagt de ytre påkostningene som endrer bilens identitet. Med få elementer går bilen fra å være en typisk sølvgrå Taxi, til å bli en tilsynelatende fullverdig AMG-modell. Andre fangere, 20 tommers felger og ikke minst fire solide enderør sørger for dette. På bakluka er dessuten 220-merket, som avslører den moderate dieselmotoren, revet av og erstattet med AMG sitt emblem.

Klikk for å se hele annonsen

Frem til 2006 het verstingen E 55 AMG. Her er etterkommeren med større volum og enda mer kraft, E 63 AMG.
Frem til 2006 het verstingen E 55 AMG. Her er etterkommeren med større volum og enda mer kraft, E 63 AMG.

Dermed er det gode muligheter for at mannen i gata, eller naboen for den saks skyld, oppfatter bilen som en skikkelig versting. I hvertfall inntil du starter motoren, som helt klart ikke høres ut som en V8-er.

Les også: Joda, dette er noe helt utenom det vanlige

Inspirasjonen

2004-modellen som har rullet 179 000 kilometer, er tydelig inspirert fra storebror under samme periode, E 55 AMG. Dette var verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn da den ble lansert i 2004. Og i motsetning til dieselen på 190 hk, kan den fullverdige AMG-en tilby 476 hk og hele 700 Nm. I skrivende stund finnes det kun tre slike modeller tilgjengelig, den billigste med en prislapp på 392.500 kroner.

Les også: Denne Mercedesen er det bare tre av i Norge

Fornuftig råskap?

Selv om det ikke er snakk om en ekte AMG-motor under panseret, er bilen fortsatt å betrakte som spesiell. Du finner trolig ikke mange 220-er med full AMG-optikk, gjennomførte detaljer og ikke minst en fintunet motor som gir det lille ekstra. 

For snaue 180.000 kroner får du en velutstyrt bil som virkelig skiller seg ut fra mengden. Her kan du rett og slett realisere AMG-drømmen, dog med kompromiss om en betydelig slappere motor. Til gjengjeld får du en langt billigere inngangsbillett og et mer fornufig drivstofforbruk. 

Les også: Nå kan du gjøre «vinterkupp» på Mercedes-verstingen