Denne veien skaper hodebry for de påtroppende byrådspartiene i Oslo

En eventuell utbygging av E18 kan skape hodebry for den påtroppende byrådslederen i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Før valget lovet Miljøpartiet De Grønne å felle alle byråd som vil bygge ut E18. Nå er partiet på vei inn i byrådskontorene i Oslo.

Akershus bestemmer

Påtroppende byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) har forhandlet ferdig en samarbeidsavtale med SV og Miljøpartiet De Grønne i Oslo. men allerede før et nytt byråd har sett dagens lys venter det trøbbel.

For det nye byrådet i hovedstaden kan bare glemme tanken på å droppe utbygging av Norges mest traffikerte vei, E18 vest for Oslo.

– Det er helt klart fra Akershus sin side at vi må bygge ny E18, sier leder av Arbeiderpartiet i Akershus, Sverre Myrli, til TV 2.

Nå ber fylkeslederen av Akershus Arbeiderparti, som også sitter i Transportkomiteen på Stortinget, lokalpolitikerne i hovedstaden om å holde fingrene av fatet.

– Oslopolitikerne har ansvaret for det som skjer i Oslo, vi i Akershus skal finne gode løsninger på det som skjer i Akershus, sier Myrli.

Må ha lokal avtale

Alle planer om vei- og kollektivutbygging i hovedstadsområdet er en del av den såkalte Oslopakke 3, der lokalpolitikerne i Oslo og Akershus er enige med staten om hvordan bompengene som kreves inn fra bilistene skal brukes. For å få penger fra staten må Oslo og Akershus være enige om fordelingen. 

– Hvis vi ikke gjør det så vil alle samferdselsinvesteringene i Oslo og Akershus falle de nærmeste årene og det tror jeg ingen tør å ta sjansen på, sier Myrli.

I flere dager har de rødgrønne partiene i hovedstaden forhandlet om grunnlaget for et nytt byråd. Sent torsdag kveld var de ferdige med et dokument som skal handles av representantskapene i partiene fredag.

– Nå skal vi forhandle oss ferdig her, så får vi se hvordan samtalene med Akershus blir i neste omgang, sa leder i Oslo Arbeiderparti Jan Bøhler til TV 2 rett før forhandlingene var sluttført. 

– Lytter dere mer til De Grønne enn partifeller i Akershus?

– Vi forhandler her og vi er fornuftige mennesker alle sammen og kommer tilbake når vi er ferdige med en byrådsdannelse.

Har store utfordringer

Planene om ny E18 i Oslo omfatter tre bilfelt i hver kjøreretning. Veien skal delvis legges i tunnel. I tillegg til en bussvei parallelt med bilveien med felt i begge retninger og en egen sykkelvei langs traseen inn mot Oslo. 

– Jeg er helt sikker på at Akershus aldri kommer til å gå med på å si nei til bygging av E18. Det er så store trafikk- og miljøutfordringer i dette området. Vi skal bygge ny vei, vi skal bygge ny bussvei, vi skal bygge ny sykkelvei og vi skal gjøre en rekke kollektivtiltak. Men ny vei er også en del av det som skal gjøres, sier Myrli

Han slår fast at pengene som er satt av til ny E18 i Akershus ikke kan brukes til samferdselsprosjekter i Oslo.

– På Akershus sine vegne kommer vi aldri til å gå med på at det ikke skal bygges noe ny vei her i det hele tatt.