Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Oppdatering i natt: Nå kan Tesla kjøre seg selv

Et stort steg mot helt selvkjørende biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært snakket om i en årrekke, og de senere årene er det til og med begynt å bli realistisk. Og nå tar Tesla et stort steg mot å innføre selvkjørende biler.

I natt sendte de ut en softwareoppdatering, som utnytter teknologien som allerede ligger i bilene.

De kaller rett og slett systemet Autopilot, og det navnet er jo veldig selvforklarende. Det stammer fra flybransjen, og betyr kort og godt at du som sjåfør kan slappe av og overlate kjøringen til bilen.

Science fiction

Skjønt, det er ikke akkurat slik at du kan lene deg tilbake og sove. Ennå. Tesla er  forsiktige her, og det kreves blant annet at du holder hendene på rattet med jevne mellomrom.

Men i praksis er det ikke du som hverken gasser, bremser eller svinger. Det gjør bilen helt av seg selv.

Det er nesten som vi møter framtiden her og nå. Selvkjørende biler/kjøretøy har vært en del naturlig del av omtrent alt som kan lages av science fiction-filmer om framtiden.

Framtidens bil kjører deg – og ikke omvendt

Finnes i andre biler

I teorien kan Tesla gjøre bilene sine helt selvkjørende, eller autonome som det kalles. Det kan flere andre bilmerker også gjøre allerede i dag. Mercedes har kommet langt og Audi har for eksempel hatt en selvkjørende Audi A7 som kjørte rundt i California. .

De ulike tekniske løsningene finnes i mange andre biler også. For eksempel cruisekontroll som tar høyde for hva bilene rundt gjør, lane assist som hindrer bilen å kjøre utenfor veimerkingen, og selvparkering.

Framtidens bil-lys – se bare her!

Starter i USA

Teslas oppdatering kalles 7.0 og tillegger Tesla Model S en del nye funksjoner og oppgraderinger. Mer enn 60.000 nyere eksemplarer av Model S tar med dette et langt steg mot å bli helt selvkjørende biler.

Men selv om bilen til en stor del blir autonom, er det fortsatt føreren som har ansvaret. Det går, enn så lenge, ikke å legge alle beslutninger over på Autopilot-systemet.

Også biler som er eldre enn 12 måneder kan oppdatere programvaren til 7.0, men dette er en mer omfattende og dermed også kostbar sak.

De første bilene som oppdateres er de som er solgt på det amerikanske markedet. Oppdateringen av disse starter i dag, torsdag 15. oktober. I Europa og Norge vil det fortsatt gå en uke før oppdateringen i iverksettes.

Må bevise først

Noe av årsaken til at Tesla ikke kan slå seg helt løs ennå, er  ulike lovverk både rundt om i USA og Europa. Her er det store prinsipielle problemstillinger som må løses. Først om fremst hvem som har ansvaret ved en eventuell ulykke. Er det sjåføren (som strengt tatt ikke kjører bilen), eller er det produsenten?

– Det viktige nå er å bevise at systemet er til å stole på. Det fungerer omtrent så bra at du kan slippe rattet. Men det kan vi ikke si. Nesten, lo Elon Musk på en pressekonferanse i natt.

Han tror det vil gå ytterligere tre-fire år før bilene kan slippes helt løs og ta over kjøringen totalt.

Brooms bilekspert Benny Christensen var tidligere i California og kjørte framtidsbilen til Mercedes. Deres F015 er helt selvkjørende:

– Det var en veldig spesiell opplevelse. Du sitter godt tilbakelent i bilen og blir kjørt rundt, totalt uten dramatikk. Jeg er overbevist om at dette er noe vi vil få se mye mer av i årene framover. Det aller meste av teknologien er her allerede. Samtidig er det nok slik at noen av bilprodusentene vegrer seg for dette. Da er det interessant at Tesla har bestemt seg for å være langt framme i feltet også på dette området, sier Benny.

Her kan du lese mer om hva han opplevde i California

Tesla har akkurat sendt ut en software-oppdatering som tar oss et godt skritt nærmere selvkjørende biler.
Tesla har akkurat sendt ut en software-oppdatering som tar oss et godt skritt nærmere selvkjørende biler.

Denne bilen kommer når du kaller på den