Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Rust er det som til slutt tar knekken på veldig mange biler. Det som kan starte som noen små flekker her og der, utvikler seg fort til å bli et betydelig problem. Og så kommer dagen da EU-kontrollen avdekker så mye rust at det rett og slett ikke lønner seg å utbedre det. 

Rundt omkring hos norske bilopphuggere står det mange biler som er i helt grei teknisk stand og som kunne vært ute på veiene flere år til, hadde det ikke vært for mye og farlig rust.

Gjør det selv! 

Dette begynner altså i det små. Og som bileier er det viktig at du følger med og stopper rusten med en gang den kommer.

Kvier du deg for å kjøre til et verksted som fort vil fakturere mange tusenlapper for jobben? Du kan faktisk komme langt med noen hundrelapper og litt tålmodighet.

Dårlig vedlikehold er årsaken til at så mange norske biler ruster, mener kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Stort problem: Norske bestselgere får rust-stryk

Kjennes som sandpapir

– Lar du rusten få skikkelig tak, kan du få store skader i konstruksjonen. Et karosseri som er svekket av rust vil ikke beskytte deg like godt ved en bilulykke, for ikke å snakke om rust på bremseskiver, sier Engebretsen.

– Norge et foregangsland når det gjelder salting av veiene. Salt er drepen for bilen, og hvis man ikke vasker og bruker avfettingsvæske ofte, får saltet tid til å feste seg og sette i gang rustprosessen. Da kjennes lakken som sandpapir, sier Engebretsen, i en pressemelding.

Bileiere i kystnære strøk bør være ekstra påpasselige, fordi det er mye salt i lufta som angriper bilen.

– Steinsprut og småskader i lakken kan raskt vokse til et rustproblem. Skynd deg å lakke over så snart du oppdager skaden. Mange vasker og polerer bilen oftere om sommeren, men det er om vinteren bilen virkelig trenger det, sier han.

De lo litt på verkstedet da denne kom inn ...

Dette trenger du

Mange kvier seg for å fjerne rusten selv, i frykt for å gjøre mer skade enn gagn, erfarer Frode Jørgensen i Biltema.

– Hvis du vil ha bilen 100 prosent tilbake til hvordan den så ut før skaden, må du på verksted. Men i mange tilfeller kan du gjøre mer selv enn du tror. Du skader uansett ikke bilen ved å prøve deg fram med verktøy selv, sier han.

For å fjerne rust trenger du noen kluter og vann, skrape, drill med stålbørste og pusseklosser. En flaske rustfjerner, metallsparkel og tre typer lakk: Grunning, farget lakk og klarlakk. Verneutstyr som hansker, vernebriller og øreklokker er nødvendig, og hvis du skal spraylakke bør du ha gassmaske.

Forlenge livet på bilen

Lakk må som regel blandes av lakkselger, og riktig fargekode står i instruksjonsboken, i motorrommet eller i døra og består av enten tall, bokstaver eller begge deler.

– Alt dette utstyret kan du få for under tusenlappen. Selv om lakken ikke ser helt perfekt ut på nært hold der skaden var, har du forlenget levetiden på bilen din betraktelig, sier Jørgensen. 

Rustholken gikk for nesten 15 millioner kroner

SLIK FJERNER DU RUST

 

– Skrap bort den verste rusten med en skrape og drill med pusserondell. Er det rustet tvers igjennom, fjern det du kan løsne.

– Påfør rustfjerner med klut eller pensel. La den tørke 10-20 min. og vask av med vann. Tørk godt etterpå så du ikke kapsler inn vannet.

– Hvis du har et hull, kan du legge på metallsparkel eller metallkitt og la tørke minimum 10 min, og pusse dette ned med drill og pusseklosser til du får en jevn overflate.

– Rubb gjerne lakken med en pusseklut slik at den nye lakken får tak.

– Lakk i tre omganger. Først grunning eller primer, deretter den fargede lakken, og tilslutt klarlakk. Les på bruksanvisningen hvor lenge det skal tørke mellom lagene. Du kan enten bruke fargepenner til småskader, eller spraybokser til større skader.

– Jo mer arbeid du legger i pussingen, desto finere blir det. Det finnes ulike pusseredskaper som du kan velge mellom. Er det en synlig plass på bilen bør man prime og pusse i flere omganger, mens er det bak skiltet er det ikke like viktig.

De beste bruktbilene: Disse ruster minst