Den ser ganske anonym ut fra utsiden, men denne Audi A8en er en av landets beste utstyrte biler. Dessverre følger det ikke med en egen sjåfør ... Faksimile: Finn.no
Den ser ganske anonym ut fra utsiden, men denne Audi A8en er en av landets beste utstyrte biler. Dessverre følger det ikke med en egen sjåfør ... Faksimile: Finn.no

Det eneste den mangler er privatsjåfør ...

Sjelden har betegnelsen "utstyrsbombe" vært mer treffende.

Alle som saumfarer finn.no, enten bare for å drømme seg bort eller på leting etter sin neste bil, har lest begrepet "utstyrsbombe". Det hender det er på sin plass med den betegnelsen. Men minst like ofte er det fullstendig misvisende. Vi kan jo for eksempel røpe at en bil som har multiratt og elektriske vinduer, ikke dermed automatisk kvalifiserer til en slik omtale ...

Enda mer misvisende blir det å si at bilen har "ALT utstyr" – når den helt åpenbart mangler en hel masse. Særlig vanskelig blir det på dyre direktørbiler – der listen over ekstrautstyr er lang som et vondt (eller godt) år. Få, om noen, kunder bestilte disse bilene med absolutt alt du kunne få av utstyr.

Men likevel er vi villige til å tilgi noen som bruker dette begrepet i sine annonser. For eksempel selgeren av bilen vi omtaler her, en 2011-modell Audi A8, i forlenget utgave.

Vi finner nemlig ikke noe nevneverdig vi savner i denne durabelige utstyrsbomben!

Les også: Direktørbil med caps og gullkjede

Forlenget utgave

La oss bare starte med utgangspunktet: A8 er Audis flaggskip. Et digert, rullende luksusflak, som skal kunne tilfredsstille selv de mest kresne kunder.

Den leveres også i forlenget utgave, som gir betydelig bedre plass i baksetet. Da får den betegnelsen A8 LWB (Long Wheel Base). Slik som bilen vi omtaler her.

Disse bilene har en god porsjon utstyr alt i utgangspunktet. For eksempel får du med skinn, automatgir, luftfjæring, firehjulsdrift, navigasjon, klimaanlegg og xenonlys, alt som grunnutrustning.

Men ekstrautstyrslisten er nærmest uendelig. Her skal du ikke måtte savne noe, så sant du har fyldig nok bankkonto! 

Les også: Byttet ut kake med Audi-råskinn

Direktørsete

Første eier av denne bilen bestilte for eksempel adaptiv cruisekontroll, som automatisk regulerer farten til bilen foran, servolukking av dørene, komfortseter med varme, kjøling og massasje, LED frontlys og digitalt TV- og radiomottak.

Foreløpig er vi likevel et godt stykke unna å kunne si at bilen er spesielt godt utstyrt, til A8 å være. Men hvis vi legger til nattkjøringsassistent, justerbart "direktørsete" bak med motorisert fothviler, varme, kjøling og massasje, parkeringsvarmer med fjernkontroll med SIM-kort, bakseteunderholdnings-pakke med to TV/DVD-skjermer og bord mellom baksetene, dobbelt glasstakluke, utvidet skinnpakke, 230 V strømuttak bak, Bang & Olufsen stereoanlegg og sikkerhetsglass med akustikkdemping og varme i frontruta, så begynner det å bli passe hårete.

Du savner kanskje head up display – men det var ikke tilgjengelig på denne årgangen av A8.

Slik kan det se ut i en Audi A8 i forlenget utgave, med
Slik kan det se ut i en Audi A8 i forlenget utgave, med "liggeseter" bak, og bakseteunderholdnings-pakke. Fargevalget her er imidlertid noe mer sært enn det er i bilen vi omtalter i saken ...

Klikk for å se hele annonsen – og alt utstyret

Prisnedgang

Noen hadde åpenbart god råd og var uvanlig kresne da Audi tok imot bestillingen på denne bilen! Ekstrautstyret alene har kostet det samme som en flott nybil ...

Nå er imidlertid prisen noe du kan glede deg over. For her har det skjedd mye på kort tid. Ny i Norge ville en slik bil kostet over 1,5 millioner kroner. Nå blir den tid for under 600.000.

Du må bare være obs på at bilen er importert, og at den ikke har fem års garanti, slik du fikk på "norske" A8-er registrert i 2011.

Konge på veien

For de knappe 600.000 kronene får du en bil som har rullet 85.350 kilometer og som bruker en 3-liters V6 diesel som kraftkilde. Denne yter 250 hk – og gir et hyggelig fraspark. 0-100 km/t er gjort på 6,2 sekunder.

Det er en bil med svært høy komfort og som naturligvis har små utfordringer med vinterføre, takket være quattro firehjulsdrift.

A8 er på ingen måte den billigste bilen å vedlikeholde eller eie, men trenger slett ikke å ruinere deg heller. Pass på servicer og vedlikehold, så kan du kjøre rundt som en kongelig, uten at det svir hull i privatøkonomien. 

Kan du komme på noe utstyr du savner på denne bilen?

Les også: Audi girer opp – og øker luksusen enda mer