På ett område er det knockout til Italia over Norge

Du gjetter det kanskje ..?

En elbil som endte i konkurs - mot superbil-merker og lekkert design. Jo, når det gjelder biler har vi ikke mye stille opp mot Italia!
En elbil som endte i konkurs - mot superbil-merker og lekkert design. Jo, når det gjelder biler har vi ikke mye stille opp mot Italia!

I kveld gjelder det! Det er skjebnekamp mellom Norge og Italia i fotball. Det vi si - det er en skjebnekamp for Norge. Vi MÅ vinne borte for å være sikre på å komme til EM i fotball. Italia er der allerede, uansett resultat. 

Vi snakker om to land som egentlig har mange fellestrekk. Begge  er langstrakte, med veldig mye kyst. Vi har mye natur, historie og kultur. Og begge landene er befolket av et litt sært og spesielt folkeferd, i alle fall hvis du spør noen som ikke bor i Norge eller Italia.

Vokst opp i Fiat

Men sannelig er det mange ulikheter også. Tenk på maten. Tenk på måten å spille fotball på. Og ikke minst – tenk på bilene.

For om vi innimellom klarer å yppe oss ganske bra i fotball (måtte det skje igjen i kveld!), er vi virkelig langt nede på verdensrankingen når det gjelder bilproduksjon. Mens Italia, de har noen av bilverdens sterkeste merkevarer. 

Brooms bilekspert Benny Christensen er vokst opp i baksetet i en italiensk Fiat. Som mange andre bilentusiaster har han et  spesielt forhold til biler fra dette landet. Men hva handler det egentlig om?  Hvordan har Italia klart å ta denne posisjonen?

Her avduker Benny en ny italiensk sportsbil

De største designerne

– Jo, jeg tror det i stor grad er lidenskap og sikkert også resultat av sydlandsk temperament. Om evnen til å våge og ta kjappe avgjørelser. Dessuten er det stolte tradisjoner, med eldgammelt håndverk. Ikke minst på design. Italia har jo fostret noen av de aller største innen bildesign. Det er nok å nevne navn som Bertone, Giugiaro og Pininfarina. 

– Og om det ikke alltid virker like bra – så er det i alle fall pent å se på! Det skal de ha, fastslår Benny.

Dette designet kunne like gjerne vært italiensk

Norsk bilproduksjon ...

– Ja, det med kvalitet synes jeg vi skal komme tilbake til. Men først: Hva vil du si om den norske bilproduksjonen?

– Da trenger vi ikke god tid! For det er ikke så veldig mye å si. Joda, vi hadde noen få eksemplarer av Troll for mange år siden. I nyere tid har vi hatt elbilene Buddy og Think. Førstnevnte kom egentlig fra Danmark, mens Think hadde en slags storhetstid da de ble kjøpt opp av amerikanske Ford.

– Men den varte jo ikke lenge før det endte i konkurs. Og spør du noen utenfor Norge, tror jeg neppe de har hørt om disse merkene i det hele tatt, sier Benny.

Think City: En liten revolusjon, men da var det for sent

Ekstremt godt organisert

– Designmessig var de vel heller ikke heeelt på høyde med det beste fra Italia?

– He he, nei! Det skulle jo vært interessant å vite om de norske elbilene kunne gjort det bedre hvis de hadde vært designet, og ikke bare konstruert. Jeg mener: Hvem fikk lyst på en Think når man så én i trafikken? Der ligger det nok en stor kulturforskjell. Jeg tipper italienere ville begynt der hvis de skulle laget tilsvarende biler. Først design, så ville de laget de tekniske løsningene og fått dem ut på veiene. Det hadde kanskje ikke virket så veldig bra med en gang. Men sånt har italienerne gode tradisjoner for å fikse på underveis, sier Benny og legger til: 

– Der er vi forresten innom noe som er ganske forskjellig fra italiensk fotball, til italienske biler. Landslaget deres er jo kjent for å være ekstremt godt organisert. Det har ikke italienske bilprodusenter utmerket seg med, for å si det forsiktig.

Verdens største bildesigner, du gjetter kanskje hvor han kommer fra?

Mistet grepet

– Har du noen eksempler?

– Jeg har mange! Det er en myte at alle italienske biler har vært dårlige, men mange har nok kvalifisert til den betegnelsen. Først og fremst tror jeg det har handlet om manglende planlegging, for mange innfall underveis og også litt for store ambisjoner. Man har ønsket å skape kunstverk på hjul, og designmessig har de ofte lykkes. På kjøreegenskaper også. Men så er det alt det andre som er vanskelig med bilproduksjon. Som for eksempel å sørge for at bilene er godt sammenskrudd og ikke går i stykker. Der har ikke italienerne akkurat utmerket seg.

– De siste årene har de også mistet grepet på mye av volumproduksjon. Fiat er bare en skygge av seg selv, med et tynt modellutvalg. Det samme gjelder Alfa Romeo. Nå har de omsider mobilisert til et nytt comeback, det er sannelig på tide! Samtidig har Fiat-konsernet tatt over amerikanske Chrysler og har nå en rekke bilmerker under seg. De har store vyer og planer. Jeg håper naturligvis at de lykkes, men jeg tror ikke vi skal ta det for gitt på noen måte. Bilbransjen er beinhard, kanskje til og med tøffere enn fotballen, sier Benny.

Vil ikke gi seg før han har skapt verdens største bilprodusent

Husker Panzer-Hagen ...

– Men superbiler får de til?

– Om de gjør! Det er der italienerne er aller best. Det er nok fordi superbiler i så stor grad handler om nettopp design, lidenskap og følelser. Her kan de glemme kjedelige fornuftshensyn. Det er bare å gønne på med alt som er moro, og det er italienerne flinke til. 

– Ja, og så navnene på bilene da. Ferrari, Lamborghini, Quattroporte, Miura, Scorpione, Aureila, Giulietta. Bare for å nevne noen. Er det ikke vakkert? 

– Jo, helt klart. Men hvordan tror du kampen i kveld ender?

– Du, hvis jeg skal være helt ærlig er jeg ekstremt lite interessert i fotball og har null peiling. Den eneste norske fotballspilleren jeg husker godt, er Erik Panzer-Hagen. Og det er kun på grunn av tilnavnet hans. Så jeg aner ikke, men jeg heier naturligvis på Norge. Vi fortjener jo noen seiere vi også, mener Benny.

Topp 5: Dette er lekkert fra Italia

Skulle prøvekjøre superbilen, det gikk ikke heeelt etter planen!