Slik ble flyet med 298 passasjerer skutt ned over Øst-Ukraina

Malaysia Airlines MH17 ble skutt ned av en russiskprodusert BUK-rakett, ifølge rapporten fra den nederlandske havarikommisjonen. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en 15 måneder lang etterforskning fikk verden endelig svar på hva som skjedde med Malaysia Airlines MH17

Tjibbe Joustra, styreleder i det nederlandske sikkerhetsrådet sa på en pressekonferanse at MH17, 17. juli 2014, ble skutt ned av en russiskprodusert BUK-rakett. 

298 mennesker mistet livet. 

Traff cockpiten 

Raketten traff venstre side av cockpiten og falt fra hverandre i luften, ifølge rapporten fra havarikommisjonen i Nederland.

Raketten eksploderte mindre enn en meter fra cockpiten, og skilte denne fra resten av flyet. Resten av flyet delte seg deretter opp i flere deler i luften. Passasjerene døde trolig momentant. 

Fragmenter av raketten ble også funnet på tre av besetningsmedlemmene som satt i cockpiten. De inneholdt aluminium og glass, noe som bekrefter at raketten traff flyet fra utsiden og knuste cockpiten. Maling fra raketten ble også funnet på cockpiten og mange av vrakdelene.

Rapporten beskriver også hvordan lyd er fanget opp på ulike mikrofoner både i cockpiten og i kabinen. Disse forsterker teorien om at flyet ble truffet cirka en kubikkmeter fra flyet på den venstre siden. Etter at flyet ble truffet mener havarikommisjonen at det har tatt mellom ett og halvannet minutt før resten av flyet krasjlandet. 

Stridshodet som ble brukt var en 9N314M-modell montert på en 9M38-rakett. BUK-systemet er raketter som bli skutt fra bakken og mot mål i luften. Den russiske produsenten avviser at raketten stammer fra dem. 

Raketten ble skutt opp fra et område på 20 kvadratkilometer i Øst-Ukraina. Området er kontrollert av pro-russiske opprørere

Burde vært stengt 

Ukraina får sterkt kritikk for ikke å ha stengt luftrommet over Øst-Ukraina for sivil flytrafikk. 

– Ingen trodde sivil flytrafikk var i fare. Det var 165 flyvninger over det samme området den samme dagen. Alle trodde det var trygt. Men stater er ansvarlig for å vite om det er trygt å fly over et gitt område. Ukrainske myndigheter visste at det var våpen i bruk som kunne være farlig. Men de stengte aldri luftrommet. Ukrainske myndigheter burde ha gjort det, sa Joustra på pressekonferansen. 

I rapporten kommer det fram at både flyselskap og ukrainske myndigheter antok at det var trygt å fly over Øst-Ukraina. I rapporten får myndighetene i Ukraina sterkt kritikk for dette, spesielt da flere krigsfly ble skutt ned i samme område.

– De visste at det var våpen som kunne være fare for flytrafikk, men stengte aldri flyrommet, sier Joustra.

Men Malaysia Airlines var langt fra det eneste flyselskapet som antok at ruten over Øst-Ukraina var trygg. Ifølge den endelige rapporten gikk 160 flyvninger over det samme område, samme dag som MH17 ble skutt ned. 

Rapporten konkluderer med at alle flyselskaper burde ha bedre kunnskap om rutene de velger, spesielt i konfliktområder.