Ny Norges-bil fra BMW blir en liten pris-bombe

Over 200 hestekrefter og 4x4.

LIten flerbruksbil med over 200 hestekrefter, 4x4 og ladbar hybrid-drivlinje. Den kombinasjonen skal BMW nå tilby til 352.500 kroner. Det kommer til å bli tøft for konkurrentene!
LIten flerbruksbil med over 200 hestekrefter, 4x4 og ladbar hybrid-drivlinje. Den kombinasjonen skal BMW nå tilby til 352.500 kroner. Det kommer til å bli tøft for konkurrentene!

Ladbare hybrider er i skuddet som aldri før i Norge. Dette er biler som både går på strøm og på bensin/diesel. De kan lades fra en vanlig stikk-kontakt, og kan kjøres som rene elbiler over kortere avstander.

Flere modeller har lange ventelister,  importørene klarer rett og slett ikke å få inn nok biler til å dekke etterspørselen.

Samtidig er en rekke nye modeller på vei inn. En av dem er BMW 225xe Active Tourer plug-in hybrid. Bak det lange navnet skjuler det seg en kompakt flerbruksbil med solide ytelser, 4x4 og altså ladbar hybrid-drivlinje. Det betyr en kombinasjon svært mange norske bilkjøpere nå ønsker seg. Dessuten at bilen i praksis knapt har konkurrenter, dette kan ingen andre bilmerker tilby akkurat nå.

Hentet nye kunder

BMW har nå startet med å ta opp bestillinger på bilen. I den forbindelse har de akkurat kunngjort prisen. Og den vekker oppsikt. 

225xe Active Tourer starter nemlig på 352.500 kroner. I forhold til biltype, hestekrefter og ikke minst 4x4, framstår det rett og slett som et  kupp. Gunstige norske avgifter på denne biltypen har mye av æren for det. De ladbare hybridene kommer nemlig gjennom systemet med svært lite avgifter.

Siden lanseringen i september 2014 har "vanlig"  2-serie Active Tourer blitt en av BMWs mest populære volummodeller, og en favoritt blant mange nye BMW-kunder.

Dette har BMW aldri gjort før

41 kilometer på strøm

– Bilen har en attraktiv kombinasjon av teknologi, plass og gunstig pris. Med elektrisk firehjulsdrift, 400 liter bagasjeplass og automatgir som standard, tror vi at dette kan bli en av våre mest solgte modeller i 2016, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Drivlinjen er en 1,5 liters tresylindret bensinmotor, kombinert med BMWs plug-in hybridsystem eDrive, som samlet yter 224 hestekrefter.

Bilen har 41 kilometer fullelektrisk rekkevidde. Det offisielle gjenomsnittsforbruket er 0,2 l/mil med et Co2-utslipp på 46 g/km. 0-100 km/t går unna på 6,7 sekunder. Ikke verst for en liten flerbruksbil!

En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

Mange modeller på gang

Standardutstyrslisten inneholder blant annet elektrisk firehjulsdrift, klimaautomatikk, automatgir,17” lettmeltallfelger, multifunksjonsratt, PDC bak, cruisekontroll med bremsefunksjon, eDrive-services og e-call.

BMW eDrive ble først lansert i BMW i8 og i3. BMW vil tilby en ladbar hybridmodell i alle de største segmentene i 2016. Alle ble presentert på bilutstillingen i Frankfurt i september: BMW X5 xDrive40e, BMW 740e, BMW 330e og BMW 225xe Active Tourer.

BMW 225xe Active Tourer plug-in hybrid er tilgjengelig i Norge fra april 2016.

Slik blir verstingene rene miljøbiler

Passat GTE er på vei, den venter mange på!