Lysten på en frekk liten klassiker fra Toyota - så kan jo en Celica GT4 ST 205 være noe for deg. Ikke trenger det å koste deg så hinsides mye penger heller. Faksimile: Finn.no
Lysten på en frekk liten klassiker fra Toyota - så kan jo en Celica GT4 ST 205 være noe for deg. Ikke trenger det å koste deg så hinsides mye penger heller. Faksimile: Finn.no

Her er en klassiker du kan ha mye moro med

Fra tiden da Toyota boltret seg i sportsbiler...

90-tallet var Toyotas gullalder med tanke på sportsbiler. De hadde intet mindre enn TRE av dem i sitt sortiment: Celica, MR2 og Supra.

Men det var bare én av dem som virkelig fikk bryne seg i motorsport – og det var Celica. Den deltok i WRC-sirkuset i flere år, gjennom tre generasjoner av den populære modellen. 

Takket være rally-deltakelsen, kom det også noen ganske så hårete Celica til gatebruk. Godt holdte eksemplarer av disse er nå svært ettertraktet og sjeldne å se på bruktmarkedet. 

Nå har det dukket opp en 1995-modell på Finn.no, som vi synes det er verdt å ta en nærmere kikk på.

Få igjen

Det finnes svært få GT4 ST205, tredje generasjonen av Celica, som er i god stand. Dette begynner jo tross alt å bli godt voksne biler, og mange av dem er dessuten kjørt i fillebiter av diverse eiere opp gjennom årene.

GT4-versjonen av tredje generasjon Toyota Celica  er fortsatt en tøff bil å se på.
GT4-versjonen av tredje generasjon Toyota Celica  er fortsatt en tøff bil å se på.

1995-modellen vi har funnet er imidlertid tilsynelatende i god stand. Den har ifølge annonsen kun rullet 135.000 kilometer, noe som skal kunne bekreftes via serviceheftet.

Prisen er høyst overkommelige 165.000 kroner.

Det burde tilsi at dette er en bil som er aktuell for mange bilinteresserte. 

Les også: Celica: – Hvordan får jeg den til å bli et råskinn?

Sterk motor

Celica har altså rally-kjøring i blodet. Den ble blant annet brukt av Carloz Sainz da han vant WRC. Det var riktignok Celica-generasjonen før bilen vi omtaler her. Men også den tredje deltok med en viss suksess.

Men da Toyota ble tatt for turbo-juks i 1995, ble de utestengt i ett år. Og 1997 ble den siste sesongen.

Det vi snakker om her, er gateversjonen av WRC-bilen. Og det er neimen ikke noen sinke i trafikken.

GT4 har en turbomotor og friske 242 hk, koblet mot en manuell girkasse og AWD. Det gjør den til en skikkelig kvikk liten bil. Takket være firehjulsdriften, er den heller ikke noe problem å kose seg med på vinterstid.

Les også: Dette synes vi er tøffeste Toyota

Hellakkert

Bilen er nylig hellakket i grå metallic. Og følgende utstyr har blitt ettermontert, vi siterer fra annonsen:

– Tein superstreet coilovere
– Blitz nur spec R eksos
– Aussie midpipe
– Aussie decat
– Oppgradert clutch, clutchen kan være en svakhet på disse bilene
– Høy WRC-vinge bak
– JDM facelift baklykter
– Hvite blinklys foran og på siden
– Stålomspunne bremseslanger
– Nye slissa bremseskiver og EBC yellow stuff klosser
– C-One Coollingpanel, stabstag foran og bak

Det betyr at ikke så veldig tunge modifiseringer er gjort, og at den med relativt enkle grep kan settes tilbake slik den kom fra fabrikken. Originale felger, katalysator og deler til understell følger med.

Klikk her for å se hele annonsen

Tuning

Det er jo en kjensgjerning av slike klassikere gjerne skal være mest mulige originale, for at de skal holde seg, eller til og med stige, i pris.

Men om du ikke er så opptatt av å ha en bil som skal se ut som og oppføre seg akkurat som den gjorde for 20 år siden, kan du jo beholde den som den er. Og i tillegg montere sideskjørtene som følger med på kjøpet.

Tuning er heller ikke uvanlig på denne bilen. Og med relativt enkle grep kan effekten økes til rundt 300 hk. Men vi håper egentlig at neste kjøper ikke er av typen som vil gjøre det.

Les også: Denne Toyotaen røykla store deler av Drammen

Driftssikker, men...

For øvrig er Celica er av de mer driftssikre sportsbilene fra denne epoken. I kjent Toyota-stil tåler motoren en god porsjon juling, uten at den kneler av den grunn. Det er imidlertid viktig at den har fått regelmessige olje- og filterskifter. 

0-100 km/t skal være gjort på mer eller mindre nøyaktig seks sekunder. Det var brennkjapt på den tiden, og nok til å kunne heve noen øyenbryn også i dag.

Toppfarten var farlig nær 250 km/t. 

Bor det en liten rally-sjåfør i deg, så tror vi at du kan ha mye moro i denne japanske kruttønna.

Hekken ser ganske voldsom ut. Vingen er original – det voldsomme sluttstykket på eksosanlegget er ikke slik det kom fra fabrikken ... Faksimile: Finn.no
Hekken ser ganske voldsom ut. Vingen er original – det voldsomme sluttstykket på eksosanlegget er ikke slik det kom fra fabrikken ... Faksimile: Finn.no

Les også: Roy satset på en japansk GT-klassiker