Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Dette er to av årets hotteste SUV-nyheter: Audi Q7 og Volvo XC90. Vi har tatt dem med på langtur og forsøkt å finne ut hvilken av dem vi liker best.
Dette er to av årets hotteste SUV-nyheter: Audi Q7 og Volvo XC90. Vi har tatt dem med på langtur og forsøkt å finne ut hvilken av dem vi liker best.

Duell: Her møtes årets største SUV-nyheter

Kan Audi hamle opp med Volvos bestselger?

Hva er dette?

Vi har valgt å teste to av årets hotteste bilnyheter opp mot hverandre. Audi Q7 og Volvo XC90. To store og dyre SUVer, som i utgangspunktet er drømmebiler for mange nordmenn.

Volvo har allerede fått en strålende mottakelse av sin XC90. Den står som et fyrtårn i modellutvalget til den svensk/kinesiske bilprodusenten, og representerer på flere områder hva vi kan forvente av kommende modeller. Så langt virker det svært lovende.

Audi på sin side, har nettopp lansert sin konkurrent – nemlig andre generasjon av status-SUV-en Q7. Det er gjort en grundig jobb her også. Blant annet er en betydelig vektreduksjon med på å gjøre forbruket lavere, kjøreegenskapene bedre og frasparket friskere.

Spørsmålet vi ønsker et svar på, er rett og slett dette: Hvilken av dem er best?

Les SUV-testen som rett og slett ender med terningkast 6

Hvordan er de å kjøre?

Her er bilene ankommet Volvos hjemmebane - nemlig Gøteborg. To biler som byr på ganske så ulike kjøreopplevelser.
Her er bilene ankommet Volvos hjemmebane - nemlig Gøteborg. To biler som byr på ganske så ulike kjøreopplevelser.

XC90 har tatt kvantesprang fra forrige generasjon. Der  forgjengeren var svært myk i kjøreoppsettet, er nykommeren langt mer fast i fisken. Den har også, i likhet med Q7, vært gjennom en formidabel slankekur, og det har gjort underverker.

Følelsen av å kjøre noe stort og solid er både beroligende og behagelig. Bilen kjennes svært trygg, og setene er gode. 

Nå har den også justerbart understell, slik moderne biler i denne prisklassen bør ha. Men det er liten tvil om at den trives og passer best når du bruker comfort-modus. Dette er et godt stykke unna de sportslige kjøreegenskapene vi finner i for eksempel BMW X5.

Q7 er også en komfortmaskin av dimensjoner. Testbilen har sågar doble glass i vinduene, og det bidrar til betydelig lavere coupestøy enn i Volvoen. Du sitter svært godt også i Q7, og følelsen av å være litt konge på veien, er betydelig. 

Her er det også justerbart understell, og dette tillater noe mer aktiv kjøring uten at du blir sjøsyk, i forhold til Volvoen.

Les også: Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen – men er det smart?

Volvo har best plass. Særlig til de to bakerste passasjerene. I XC90 er tredje seterad standard, mens det koster 30.000 kroner i Audi Q7.
Volvo har best plass. Særlig til de to bakerste passasjerene. I XC90 er tredje seterad standard, mens det koster 30.000 kroner i Audi Q7.
Audi har hele 770 liters bagasjerom når tredje seterad er felt ned. Bestiller du Q7 med fem seter, er det 890 liters bagasjerom!
Audi har hele 770 liters bagasjerom når tredje seterad er felt ned. Bestiller du Q7 med fem seter, er det 890 liters bagasjerom!

Hvordan er plassen?

Dette er to av de største personbilene du kan kjøpe, XC90 har sju seter som standard, mens dette er ekstrautstyr på Q7. Vi tipper de fleste Q7-kundene velger sju seter. Det er "kjekt å ha" og gjør nok også bilen mer kurant i bruktmarkedet.

Q7 måler 5,05 meter fra støtfanger til støtfanger, det er ti centimeter mer enn XC90. Begge testbilene er utstyrt med fem separate bakseter. De tre i midtre rekke kan alle skyves i lengderetningen, det er veldig smart for å kunne utnytte plassen best mulig.

Elegant betjeningskonsoll for de som sitter i baksetet i Volvo XC90.
Elegant betjeningskonsoll for de som sitter i baksetet i Volvo XC90.

Plassmessig er det små forskjeller her, fem personer sitter veldig godt. Hvis du ofte skal bruke bilene som sjuseter, dukker det imidlertid opp forskjeller. Audien har mer tungvint adkomst til de bakerste setene (her må du først felle ned ryggen, så vippe opp sittepute og rygg). Det er også trangere helt bakerst. Baksetene er montert på noen kraftige skinner som spiser mye av beinplassen til de to bakerste setene. Disse er mye smekrere i Volvoen, dermed er det også lettere å finne seg til rette her.

Beinplassen er ellers helt tilstrekkelig så lenge de foran deler litt på godene. Takhøyden passer best for de under 1,80 meter. Unger kan fint sitte her også på langtur. Det er imponerende.

Hva så med bagasjerommene? Audien rommer 770 liter, med de to bakerste setene felt ned i gulvet. Dropper du disse setene og kjøper den som femseter, snakker vi 890 liter. Med alle sju setene i bruk, får du med deg 295 liter.  Det er faktisk litt det også, omtrent som på en vanlig småbil i Fiesta/Polo-klassen.

XC90 rommer faktisk enda litt mer som sjuseter, 350 liter. Med de to bakerste setene felt ned i gulvet, går det inn 695 liter. 

Audien er større i virkeligheten enn den ser ut på bilder. Designet er nedtonet og ganske anonymt. Volvoen er mer utagerende, og da særlig fronten.
Audien er større i virkeligheten enn den ser ut på bilder. Designet er nedtonet og ganske anonymt. Volvoen er mer utagerende, og da særlig fronten.

Begge bilene har bra med rom og oppbevaringsmuligheter rundt om i kupéen. Her har det vært tenkt praktiske løsninger, ting du lærer å sette pris på i daglig bruk.

Les også: Kutter prisen på drømme-SUVen med 150.000 kroner

Finest utenpå eller inni?

Det er få biler som får så mye oppmerksomhet og anerkjennende blikk som fronten på X90. Den høye og bratte grillen og de barske Tors Hammer-LED-lysene gir den en ganske unik og tøff framtoning.

To ganske forskjellige måter å tenke interiør på. Stramt og ryddig hos Audi, med menyhjul og hurtigknapper.
To ganske forskjellige måter å tenke interiør på. Stramt og ryddig hos Audi, med menyhjul og hurtigknapper.
Volvo har på sin side valgt en stående touchskjerm til infotainmentsystemet, slik som Tesla.
Volvo har på sin side valgt en stående touchskjerm til infotainmentsystemet, slik som Tesla.

Den ser slett ikke verst ut fra siden eller bakfra heller. Men der er det gjort langt mindre vågale grep – og likheten til forrige generasjon er påtakelig.

Men innvendig er det en revolusjon. Her har sjefdesigner, Robin Page, med fortid i både Bentley og Rolls-Royce, fått styre og bestemme. Resultatet er et lekkert, moderne interiør, med en stor og god infotainmentskjerm.

Q7 er skarp og stram i designet utvendig. Den skiller seg langt mindre ut fra resten av modellene enn forgjengeren gjorde. Det er nok også det største ankepunktet. Dette er jo en dyr og stor SUV, men på litt avstand, skiller den seg faktisk ganske lite fra langt mindre biler som A3 og Q3. Det blir rett og slett for kjedelig, vi skulle gjerne sett litt mer kreativitet.

Innvendig er det imidlertid fortsatt få som matcher Audi. Kvalitetsfølelsen er skyhøy. Audi holder også på menyhjul og hurtigknapper, framfor touchskjerm. Og selv om infotainmentsystemet i Volvo fungerer veldig godt, foretrekker vi fortsatt systemet der du slipper å bruke fingeren på skjermen.

Les også: Slik får du gatas tøffeste SUV

Går de bra?

Audien, med sine 272 hk, er særdeles sprek. Men også XC90 med 225 hk har blitt langt piggere siden forrige generasjon.
Audien, med sine 272 hk, er særdeles sprek. Men også XC90 med 225 hk har blitt langt piggere siden forrige generasjon.

XC90 har i testbilen D5-motoren på 225 hk. Det gir 0-100 km/t på 7,8 sekunder. En betydelig bedring siden forrige generasjon. Nå føles den rett og slett ganske pigg. Ikke noen racer, men krefter nok.

Samtidig er forbruket så lavt som 0,58 l/mil. Det er også imponerende. Det er nok et bevis på at Volvo har gjort sakene sine grundig i denne bilen. Både motor og hele plattformen bilen bygger på er ny.

Q7 er en del sprekere. Den leveres foreløpig bare med dieselmotor på 272 hk. Det er en formidabel kraftkilde. 0-100 km/t leveres på 6,5 sekunder. Veldig bra for en så stor bil. Vi merker at det er mer å hente her når du trykker inn gasspedalen, sammenlignet med Volvoen. Men det skulle jo også bare mangle.

Audi har også klart å strupe forbruket enda mer enn Volvo. Med tanke på størrelsen på motoren og ikke minst bilen, er 0,57 l/mil ganske enkelt imponerende.

Les også: Kristine fikk sin Audi-SUV i julegave!

Konklusjonen:

Audi Q7 3.0 TDI quattro tiptronic

Motor: 3-liter diesel

Effekt: 272 hk 

Forbruk: 0,57 l/mil

Toppfart: 234 km/t

0-100 km/t: 6,5 sek.

LxBxH: 5052 x 1968 x 1741 mm

Bagasjerom: 770 liter (femseter)

Pris fra: 939.000 kroner

Pris testbil: 1.319.290

Volvo XC90 D5  INSCRIPTION AWD

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 225 hk

Forbruk: 0,58 l/mil

Toppfart: 220 km/t

0-100 km/t: 7,8 sek.

LxBxH: 4950 x 2000 x 1770 mm

Bagasjerom: 695 liter (sjuseter)

Pris fra: 851.000,-

Pris testbil: 1.174.915,-

Det er virkelig to av årets store SUV-nyheter som barker sammen til duell her. Og det er ikke akkurat lettvektere vi snakker om, selv om begge har slanket seg mye siden sist. 

Volvoen er best på design, har best utnyttelse av plass og koster minst. Audien på sin side gir høyere premiumfølelse i interiøret, takler noe bedre å kjøres aktivt og virker å være best på støydemping (nå skal det sies at XC90 i dette tilfellet har digre 22" felger – og at Q7 har doble glass, som er ekstrautstyr). Dessuten har tyskeren lavere forbruk.

Begge bilene er for øvrig utstyrt slik at de kan baske rundt med litt offroad-kjøring – uten at vi tror noen av kundene kommer til å utfordre grensene i nevneverdig grad.

Men basert på fornuften, er det vanskelig å komme utenom XC90. Den har også en lavere startpris – nemlig 736.000 kroner (190 hk), mens testbilen starter på 851.000 kroner.

Audi har foreløpig bare den råsterke, 3-liters dieselmotoren som vi har testet her. Og den er priset til friske 979.900 kroner (startpris). Senere kommer det imidlertid en 211 hk-variant som vil senke innstegsprisen.

Da vårt testlag på seks personer fikk eksamens-spørsmålet "Hvilken velger du", ble det uavgjort, 3-3. Vi kan jo legge til at det var de tre yngste i gjengen som valgte Audien. Tilfeldig? Kanskje, men vi har en mistanke om at dette sier litt om hvilke kjøpegrupper disse to modellene treffer best.

Totalt sett synes vi Volvo har truffet så til de grader blink med XC90 at det er den som vinner duellen. Men Q7 gjør seg på ingen måte bort, og vi gleder oss til å se hvor bra innstegsmodellen blir.

Ny girspake og stor plate der du kan "skrive" foran menyhjulet til infotainmentsystemet. På interiørkvalitet og brukervennlighet er Audi vanskelig å overgå.
Ny girspake og stor plate der du kan "skrive" foran menyhjulet til infotainmentsystemet. På interiørkvalitet og brukervennlighet er Audi vanskelig å overgå.

Les også: En av de viktigste trendene i bilverden akkurat nå

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere