Nå skal Audi til månen!
Og nei, det er ikke for å slippe unna utslippskravene på jorden...
Av og til finner man merkelige ting i hjørnene på bilutstillinger. Under årets Frankfurt-messe hadde Audi den feteste messehallen, og det var nesten vanskelig å vite hvor man skulle se. Men bak en søyle i et lite hjørne sto en av de kuleste Audier jeg noensinne har sett: Audi lunar quattro.
Ja, du hørte riktig. Lunar som i måne. En månebil. Med firehjulstrekk, selvsagt. Så hvorfor har man laget en månebil? For å slippe unna utslippskravene på jorden? Nei, ikke akkurat...
30-millioner dollar konkurranse
Du har kanskje lest om den før på nettet: Google Lunar Xprize. En 30-millioner dollar konkurranse som går ut på å få en privatsponset månebil opp på månens overflate. Der må den kjøre minst 500 meter, og kunne sende HD-film tilbake til jorden. Konkurransen ble først utlyst i 2007, og 25 ulike team meldte seg på.
Denne bilen er det forbudt å kopiere
Skal skytes opp om to år
I dag er det 16 team igjen, og et av dem er det tyske Part-time scientists, som får sponsorhjelp og teknisk assistanse fra Audi. Prof. Dr. Ulrich Hackenberg fra Audis tekniske utviklingsavdeling sier følgende om saken:
– Vi er glade for å støtte prosjektet med vår kunnskap innen lettvekts-teknologi, elektronikk og robotikk.
I Teslas hjemland sier de nei takk til hybrider og elbiler
Ifølge en pressemelding fra Audi er planen at månebilen skal skytes opp sammen med en rakett i slutten av 2017, og lande litt nord for månens ekvator, ikke langt unna hvor Apollo 17 landet i 1972. Selve konkurransen utløper den 31. desember 2017.
Veier kun 35 kg
Lunar quattro er stort sett konstruert av aluminium. Den har et justerbart solpanel for å fange inn solstråler, som igjen genererer elektrisitet til litium-ion batteriet, som sørger for at motorene som er montert i fire av hjulene får fremdrift. Topphastighet er 3,6 km/t, og bilen veier 35 kg.
Så gjenstår det å se om Audis firehjulstrekk-system også får sette spor etter seg på månen.
2,1 millioner Audi berøres også av "Dieselgate"