1-serien fikk et betydelig løft da den fikk merkets mest omfattende facelift. Nå skal det både komme en sedan-variant av 1-serien OG en firedørscoupe som får navnet 2-serie Gran Coupe. I utgangspunktet to ganske like biler, men der Gran Coupeen skal være mer sportslig og legge enda mer vekt på design enn den andre.
1-serien fikk et betydelig løft da den fikk merkets mest omfattende facelift. Nå skal det både komme en sedan-variant av 1-serien OG en firedørscoupe som får navnet 2-serie Gran Coupe. I utgangspunktet to ganske like biler, men der Gran Coupeen skal være mer sportslig og legge enda mer vekt på design enn den andre.

Se hva BMW har funnet på her

Kompakt designmodell på vei.

Det er ikke måte på hvor mange ulike modeller hvert bilmerke skal ha nå. En av de som er mest kreativ på området, er BMW. De har etterhvert fått en særdeles omfangsrik modellrekke. 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 6-, 7-serie, flere X-, Z-, M- og i-modeller danner utgangspunktet. Og bare der skulle en tro at hvert eneste lille smutthull var dekket behørig opp.

Men slik er det ikke. Derfor kommer det GT-versjoner av både 3- og 5-serien, og Gran Coupe-varianter av 4- og 6-serien. 

Nå er det enda et par nye modeller på gang. Auto, motor & Sport skriver at de skal lage en sedan-variant av 1-serien, og en 2-serie med tilleggsnavnet Gran Coupe. Det siste betyr en coupelignende taklinje, men likevel fire dører. 

Les også: Designmodell: Se hvem som tar den helt ut

Mer eksklusiv 

2-serie bygger egentlig på 1-serien, forskjellen er i utgangspunktet bare at 1-serien leveres som kompakt femdørsmodell i Golf-klassen, mens 2-serien er navnet på coupe- og cabriolet-varianten av samme bil.

1-serie sedan skal bli en "vanlig" sedan, mens 2-serie Gran Coupe blir et mer linjelekkert, sporty, påkostet og dyrere alternativ.

Mercedes har hatt suksess med sin kompakte firedørscoupe - CLA. Nå vil BMW blande seg inn i kampen om kundene også.
Mercedes har hatt suksess med sin kompakte firedørscoupe - CLA. Nå vil BMW blande seg inn i kampen om kundene også.

Viktig forskjell

Det kan imidlertid også bli en annen viktig forskjell. 1-serien er i utgangspunktet forhjulsdrevet. Ryktene vil nemlig ha det til at 2-serie Gran Coupe skal få bakhjulsdrift. Det kan være aktuelt å bygge denne på samme plattform som 3-serien.

Det er i tilfelle gode nyheter for de av oss som setter pris på den ekstra kjøregleden bakhjulsdrift sørge for ...

Les også: Her er det ventelister på ett år

Forsmak neste år

På motorsiden skal det være litt ekstra krefter i Gran Coupe. Derfor starter det trolig med minst 140 hk både på diesel og bensin – og så strekker motorprogrammet seg opp til toppmodellen som blir 235i Gran Coupe. Her blir det en potent rekkesekser på over 300 hk.

Når bilen blir å finne på markedet er det fortsatt vanskelig å spå. Men det forventes at vi får se i alle fall en konseptutgave av denne modellen i løpet av neste år.

SUV med fraspark

BMW har forøvrig sluppet en annen ny modell nylig. Nemlig X4 M40i. Det er en skikkelig verstingmodell. Under panseret finnes det en rekkesekser på hele 360 hk.

Slik ser det ferskeste tilskuddet på SUV-stammen til BMW ut. X4 M40i er en skikkelig bølle. Med 360 hk.
Slik ser det ferskeste tilskuddet på SUV-stammen til BMW ut. X4 M40i er en skikkelig bølle. Med 360 hk.

Denne yter 360 hk. Kombinert med en åttetrinns automatgirkasse leveres 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Toppfart er begrenset til 250 km/t. Ikke ille for en SUV ...

Denne bilen blir å finne på markedet i løpet av første halvår i 2016. Men prisen er ikke klar enda. Vi kan imidlertid slå fast alt nå, at dette ikke er en bil som blir spesielt gunstig i forhold til norske avgifter ...

Les også: Dette har ingen gjort tidligere