Kunne du delt bilen din med andre?

For stadig flere nordmenn er svaret ja. Delingsøkonomien i Norge er i voldsom vekst.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

AirBnb, Über, Couchsurfing er etter hvert kjente navn, også i Norge.

Stadig flere av oss velger å dele bolig, bil eller andre ting – og gjerne med vilt fremmede.

Deler familiens bil

Camilla Knappskog er i ferd med å gjøre klar bilen, i et boligstrøk på Smestad i Oslo. Om få minutter skal hun prøve noe hun aldri har gjort før, nå skal nemlig familiens bil deles.

– Jeg har hatt litt dårlig samvittighet, fordi bilen står ubrukt ganske mye av tiden.
Men nå kan jeg gjøre noe med det, og tjene litt penger i tillegg. Og så er det jo bra for miljøet, sier 29-åringen til TV 2.

Knappskog har brukt andre delingstjenester, som Airbnb, og sier at systemet er basert på tillit. Selv om hun ikke kjenner mannen som snart skal overta bilen for noen timer, velger hun å stole på at alt går bra.

– Er du helt trygg på dette?

– Det kan man jo aldri være. Men noen ganger må man ta litt risiko, sier hun.

VIL DELE: Camilla Knappskog låner ut bilen sin til Andreas Luksepp.
VIL DELE: Camilla Knappskog låner ut bilen sin til Andreas Luksepp.

– Andre har banet vei

I gründerfellesskapet MESH i Oslo sentrum sitter de som organiserer det hele.

Selskapet Nabobil.no har så vidt rukket å starte opp, men etter bare noen få ukers drift nærmer de seg 3500 registrerte bildelere, rundt 1150 av dem vil dele bilen sin.

Hver dag kommer det til nye brukere og bileiere.

ORGANISERER DELING: Christoffer Moen er markedssjef i Nabobil.no.
ORGANISERER DELING: Christoffer Moen er markedssjef i Nabobil.no.

– Vi har allerede nådd de målene vi satte oss for det første året, forteller markedssjef Christoffer Moen.

De har allerde passert årsmålet på 1000 biler.

– Vi er mildt sagt veldig fornøyde. Vi føler at vi har timet lanseringen bra, og at selskaper som Über og AirBnb har banet vei for oss, sier han.

Konseptet er enkelt: gjennom nettsiden kan bileiere tilby sine biler, mens de som trenger en bil, i løpet av minutter kan finne en.

Forsikret

Prisene ligger godt under det leiebilselskapene tilbyr, her finner man Teslaer til 700 kroner dagen, nesten nye Golfer til 400 kr, eller litt eldre biler helt ned i et par hundre kroner.

20 prosent av leiekostnaden går til administrasjon og forsikring, bilene er forsikret for inntil en million kroner. Alt legges ut eller bookes gjennom nettstedet, og så kan man gjøre en personlig overlevering av bilen.

Bor man i en av de store byene, finner man gjerne et alternativ innenfor gangavstand.

– Stort potensiale

– Jeg tror potensialet for oss er nesten uendelig stort. Bare i Norge står det 2,5 millioner biler som ikke er i bruk 95 prosent av tiden. Vi har tjent penger fra starten, og nå ser vi på muligheten til å gjøre virksomheten internasjonal, sier Even Tangen Heggernes, direktør i Nabobil.no.

Oppstartsselskapet har store vyer: innen et par år håper de på mange tusen biler og brukere, og 360 millioner kroner i omsetning.

Foreløpig ligger virksomheten et stykke bak leiebilselskapene i størrelse, men det kan fort endre seg.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole tror delekulturen bare vil vokse, og at de etablerte leiebilselskapene må passe seg.

– Situasjonen kan minne litt om da lavprisselskapene kom inn i flybransjen. Med et helt nytt konsept sørget de ikke bare for stor vekst i bransjen, men de konkurrerte også hardt med de etablerte selskapene, sier Frode Steen.

Deler båt

DELER BÅT: Norges Jeger- og Fiskerforbund har sin egen båtdelingstjeneste. FOTO: TV 2
DELER BÅT: Norges Jeger- og Fiskerforbund har sin egen båtdelingstjeneste. FOTO: TV 2

Nabobil.no er bare ett av mange konsepter titusenvis av nordmenn benytter seg av.
I de store byene har det også eksistert andre bildelekonsepter i årevis.

Norges Jeger- og Fiskerforbund har lansert sin tjeneste for båtdeling.

De store, internasjonale delekonseptene som Airbnb og Couchsurfing gir også muligheter for dem som ser etter overnatting – gratis, eller mot betaling.
Noen nettverk, som warmshowers.org, er rettet mot syklister som søker overnatting på reise.

Klimatiltak

Truls Gulowsen, leder i Greenpeace Norge, tror deling kan være et av de aller beste klimatiltakene.

POSITIV TIL DELING: Truls Gulowsen, leder Greenpeace Norge.
POSITIV TIL DELING: Truls Gulowsen, leder Greenpeace Norge.

– Delingsøkonomien åpner for at man deler og dermed trenger færre ting. Hvis en bil kan dekke manges behov, så er det veldig bra. Og så tror jeg vi bare har sett begynnelsen på delingsøkonomien, sier Gulowsen.

Han tror at det allerede i dag bygges færre hotellrom på grunn av delingsøkonomien, men håper at vi i fremtiden kan dele enda mer lokalt.

– Hva med høytrykksspylere, båter, garasjeplasser, og så videre? Taperne er de som har basert seg på stadig større produksjon av ting som alle «må» ha. Og da er nok spesielt bilindustrien og hotellnæringen utsatt, sier Greenpeace-lederen.

400 kroner

Tilbake på Smestad er både bileier Camilla Knappskog og leietaker Andreas Luksepp fornøyde.

400 kroner for å låne en nesten splitter nye el-Golf er en overkommelig pris.

– Kanskje jeg burde satt prisen litt høyere, sier Knappskog.