Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, og takk for spalten din – bra greier!

Jeg er ute etter bensin-hybrid. Jeg vil gjerne ha en bil som går på bensin, men som har størst mulig el-motor ved siden av. Dette fordi el-hester ikke er avgiftsbelagt, såvidt jeg skjønner, samt at eldrift er rimelig til min pendling. Bilen skal være sporty og ha godt med hester totalt. Den må ikke være altfor stor.

Jeg vet Mercedes, BMW og Porsche har lansert en rekke biler med dette konseptet nå, men det virker som det nesten bare er toppmodellene som har denne løsningen og de er jo likevel ikke akkurat billige.

Har du noen forslag til kjøreglade biler med som kommer godt ut av vår avgiftspolitikk på denne måten. En SUV i litt mindre størrelse hadde absolutt ikke vært å forakte.

På forhånd takk for svar – keep on truckin'. Bjørn


Benny svarer: 

 

Hei Bjørn! Hyggelig at du liker spalten min – alltid koselig med slike tilbakemeldinger!

Så til spørsmålet ditt. Jeg er litt usikker på om du helst vil ha mest hestekrefter for minst mulig penger, eller om du er ute etter mest rekkevidde for pengene. Ei heller sier du noe om du tenker på ladbar hybrid eller vanlig, så her blir det litt begge deler.

Jeg har uansett noen tanker og forslag jeg gjerne deler med deg.

Du sier at bilen ikke skal være for stor. Det er derfor nærliggende å tenke på suksessen VW Golf GTE. En "nesten-GTI" som er en ladbar hybrid. Den har en 1,4-liters bensinmotor på 148 hk og en elmotor på 101 hk, noe som gir en samlet systemeffekt på 201 hk og den gjør 0-100 km/t på 7,6 sekunder.

Den har også sportsstoler, sporty interiør og er ganske tøff – rett og slett. Den kan kjøres inntil fem mil som ren elbil.

Audi A3 e-tron er i prinsipp samme bil, men i Audi-drakt. Den framstår kanskje ikke som fullt så sporty, men litt mer sober enn Golf GTE.

Et annet men en del dyrere alternativ er Mercedes C350 e, som også er en ladbar hybdrid. Faktisk et lite råskinn – i diskret, elegant innpakning.

Den har en bensinmotor på 221 hk, en elmotor på 82 hk, en systemeffekt på hele 281 hk. Det gjør den lynrask fra 0-100 km/t, som tar bare 5,9 sekunder! På ren eldrift har den en oppgitt rekkevidde på 41 km – ikke all verden når vinter og kulde kommer, med andre ord.

Les min test av Mercedes C350 e her: 

Mercedes C350 e byr på mye effekt for "lite" penger og finnes også som en mer sporty sedan.
Mercedes C350 e byr på mye effekt for "lite" penger og finnes også som en mer sporty sedan.

SUV-alternativer

Om vi titter på et tredje alternativ så er jo Lexus IS300 h kanskje en kandidat. Tøft utseende og sporty kjøreegenskaper preger også den – i alle fall om du velger den i en F-Sport utgave. Den har også bakhjulsdrift, slik som Mercedesen, noe som underbygger det litt sporty imaget.

Men den er ikke ladbar, og rekkevidden på eldrift blir derfor svært begrenset med denne. Samlet effekt her er 223 hk, og den gjør 0-100 km/t på¨anstendige 8,3 sekunder.
En av fordelene med denne i forhold til de andre er at den kom for et par år siden og dermed er lettere å finne på bruktmarkedet til en hyggelig pris.

Du nevner også SUV. Da finnes det to alternativer. Nemlig Mitsubishi Outlander, ikke spesielt sporty på noen måte, men ladbar og kan brukes som ren elbil inntil fem mil.

Det andre er Lexus NX300 h, som heller ikke er veldig sporty, men har et mye tøffere design enn Mitsubishi. Men Lexus NX er heller ikke ladbar og har derfor kun noen få kilometers rekkevidde på eldrift.

Håper du fikk noen tips og innspill her som du synes det er verdt å tygge videre på.

Vår test av VW Golf GTE finner du her: 

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under