Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hos VW er det krisedager, men det er i en krise man virkelig får se hva et selskap er i stand til. Konsernet og deres nye sjef Matthias Müller vet imidlertid godt at måten man tar tak i "Dieselgate", og responsen på den kan være veldig avgjørende for hvor stor skaden tilslutt blir. 

Mandag kveld uttalte konsernet at en teknisk løsning er underveis, og at den skal være ferdig i løpet av oktober måned. Konsernet understreker at alle de 11 millioner berørte bilene er "trygge" og "fullt anvendelige", selv om de senere i høst må oppgraderes. På typisk tysk vis meddeles det at utslippsverdiene skal "korrigeres".

Hvordan vil det skje rent praktisk?

Ifølge svenske Auto motor & Sport, vil det første steget være at alle kunder med berørte biler får beskjed om at en oppgradering vil skje. Deretter må VW (samt de andre merkene som er berørt) med hjelp av referansekjøretøy demonstrere de nye tekniske løsningene, og hvordan de fungerer for nasjonale godkjennelses-myndigheter. Samtidig vil tusentalls folk jobbe på spreng med alt som er nødvendig av papir-arbeid og byråkratiske utfordringer. 

700.000 SEAT-biler omfattes av utslippsjuks

Når så de nye tekniske løsningene, har fått sin nødvendige godkjennelse av de ulike instanser som kreves, kan man begynne å informere kundene om at de kan bestille time på verksted for å få den nye tekniske løsningen på sin bil. Alt betalt av VW naturligvis. 

"Clean Diesel" i våre dager, er blitt et like malplassert uttrykk som "Peace for our time" i 1938.
"Clean Diesel" i våre dager, er blitt et like malplassert uttrykk som "Peace for our time" i 1938.

Kan bli nødvendig med to løsninger

Rent teknisk er det ikke kjent hvordan VW skal løse det hele. Automotive News sier at det kanskje ikke holder med bare ny software, men at man kanskje også må foreta mekaniske inngrep. Men de peker også på at dette kan variere etter hvor gammel motoren er.

Fram til 2012 var motoren enklere, og krever mest sannsynlig bare en software-oppgradering. Men i 2012 kom det såkalte "Selective Catalytic Reduction", hvor ammoniakk brukes for å bryte ned NOx. På biler med denne løsningen (kjent som AdBlue) vil det neppe holde med bare en software-oppgradering. 

Alt står og faller på denne bilen

Må ha svar innen 7.oktober

Tyske trafikkmyndigheter krever at VW må ha et svar på hvordan de skal møte avgasskravene innen 7.oktober, så klokken tikker fort. Mange har pekt på at det bare er en motortype som er berørt, den såkalte EA 189, som ble produsert mellom 2009 og 2014 for å klare EU5-kravene. Som igjen burde gjøre det lettere å fikse problemet fort. 

Men det store problemet er ikke å ordne utslippene til hvor de skal være, men at dette da fort fører til mindre effekt og/eller høyere forbruk av diesel. Som igjen vil føre til misfornøyde kjøpere som vil kreve erstatning, eventuelt gå til søksmål. Kort sagt, en vond sirkel, som det kan bli vanskelig å løse. Hadde det vært lett å løse, hadde man jo heller ikke trengt å jukse fra starten av, så her har konsernets ingeniører en krevende oppgave foran seg. 

Så har man selve operasjonen for å fikse alle de berørte bilene. 11 millioner biler er et voldsomt tall, så her snakker vi en enorm jobb, både med tanke på mannskap, planlegging, iverksetting, utføring, logistikk og ikke minst: Økonomi. Enkelte analytikere peker på en prislapp for hele operasjonen på over 40 milliarder kroner. Eventuelle søksmål kommer i tillegg..

Matthias Müller ble hentet rett fra Porsche, for å lede VW ut av skandalesaken fortest mulig. Han har en krevende jobb foran seg...
Matthias Müller ble hentet rett fra Porsche, for å lede VW ut av skandalesaken fortest mulig. Han har en krevende jobb foran seg...

Nå er Teslas Super-SUV endelig klar...