Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

«Premier Money League»: 
Halvparten av klubbene fikk over en milliard

Her er oversikten over hvor mye den enkelte klubb fikk fra TV-avtalen!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble solgt massive 13,7 millioner billetter til Premier League forrige sesong, men tallet blekner i sammenligning med TV-distribusjonen:

I 2014/2015-sesongen ble nemlig hver runde sendt ut til 725 millioner husstander i 185 nasjoner.

I takt med økt rekkevidde og betalingsvillighet, når også klubbenes omsetning historiske topper.

Tall fra Premier Leagues årsrapport viser at ufattelige 20,8 milliarder kroner fra TV-avtalene ble sendt ut til klubbene ved sesongslutt.

Slik fordeles pengene

Fordeling av pengene er basert på Premier League Founder Members’ Agreement fra 1992, som sikrer en relativt lik fordeling av ressursene.

Halvparten av TV-inntektene fra England fordeles likt mellom alle klubber. 25 prosent fordeles avhengig av hvor mange kamper den enkelte klubb har blitt vist på TV i England, mens de siste 25 prosentene av engelske TV-inntekter fordeles etter tabellposisjon ved sesongslutt.

Inntektene fra internasjonale TV-avtaler fordeles i sin helhet likt mellom de 20 klubbene.

Resultatet er at klubben med høyest inntekter, Chelsea, bare fikk 53% mer enn QPR, som avsluttet på bunnen av tabellen og dro inn minst penger fra avtalen.

Over halvparten dro inn milliardsummer

Oversikten viser at over halvparten av klubbene dro inn over en milliard kroner fra forrige sesong. 

Chelsea topper oversikten med 1,28 milliarder kroner. Deretter følger Manchester City, Manchester United og Arsenal.

Til tross for at Liverpool havnet under Tottenham på tabellen, passerte de Spurs med god margin på TV-pengene. Årsaken til det er at Liverpool deltok i langt flere TV-kamper.

Her er hele oversikten:

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst