Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens VW-konsernet jobber på spreng med å slukke branner i kjølvannet av "Dieselgate", kan elbilprodusenten Tesla ha fokus på helt andre ting. De har ingen bekymringer rundt utslipp. I alle fall ikke på selve bilene sine, så kan en selvsagt problematisere både produksjon, transport og brukte batterier.

Denne uken er Tesla-gründeren, Elon Musk, i Europa, der han blant annet besøkte Teslas nye fabrikk i Nederland. Der fikk han spørsmål om han tror VW-skandalen ville føre til at kundene mistet tilliten til miljøvennlige biler. 

– Jeg tror utfallet blir det motsatte. Det VW-jukset viser, er at vi har kommet så langt vi kan komme med biler som går på diesel og bensin. Nå er tiden moden for å gå videre til neste generasjon teknologi, sa Musk.

Han tenker naturligvis på elbiler.

– Voldsomt press

Svenske Auto, Motor & Sport (AMS) var tilstede på en pressekonferanse i Nederland, og til dem uttalte han følgende:

– Slik jeg har forstått, har ingeniørene hos VW arbeidet under et voldsomt press, for å finne raske løsninger på hvordan dieselmotorene kunne blir mye bedre. De innså etterhvert at den eneste måten å gjøre det på, var å jukse.

Videre påpekte Musk at om en skal bedre luftkvaliteten i tettbebyggelsen, må det satses på elektriske kjøretøy.

– Jeg håper at bilprodusentene etter denne skandalen vil føle seg presset til å jobbe mer med elbiler. (...) Hvis jeg var VW-sjef, ville jeg gått ut og proklamert at vi skulle bli best på nullutslippsbiler. Det er det eneste rette å gjøre for å vinne tilbake tilliten blant folk forbrukerne, sier han i følge AMS.

Les også: 2,1 millioner Audi berøres av "Dieselgate"

USA-markedet viktig

VW har altså tilstått å ha brukt en software som får motoren til å gå i "sparebluss" når den blir testet i laboratorium. Resultatet av dette er at målt utslipp blir langt lavere enn det som er mulig å gjenskape i virkeligheten.

Bakgrunnen for dette virker å ha vært å tilfredsstille de svært strenge utslippskravene av NOx-gasser i USA. Dette er et stort og viktig bilmarked for VW, der de sliter med å få fotfeste.

Etter avsløringen blir det naturligvis ikke enklere. Toppsjefen har gått av, myndighetene i både USA og Tyskland har startet omfattende etterforskning, og det varsles flere massesøksmål.

Les også: – Jeg vil ikke støtte en juksemaker

Ny modell slippes i natt

Det er forøvrig ingen tvil om at dagens EU-syklus, som brukes for å fastslå forbruk og utslipp på nye biler i Europa, heller ikke gir et realistisk bilde av faktisk forbruk. 

I natt kommer denne bilen på markedet – Tesla Model X. Det er en bil som også vil bli populær i Norge.
I natt kommer denne bilen på markedet – Tesla Model X. Det er en bil som også vil bli populær i Norge.

Men så langt er det i alle fall ingen andre bilprodusenter enn VW-gruppen som er avslørt i denne typen manipulering av tall.

Tesla på sin side, står akkuart nå foran en svært viktig lansering. I natt skal de nemlig slippe sin nye SUV – Model X. Og det er en bil de har høye forventninger til.

Les også: Over 160.000 norske biler kan ha "juksemotor"

Urealistisk elbil-rekkevidde

Model X blir tilgjengelig med syv seter, samme motorisering som i Model S, altså opptil nesten 700 hk (ifølge Teslas hjemmesider) – og de spesielle vippedørene som Tesla har døpt Falcon-wings. Den får også firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste, noe som er svært uvanlig på rene elbiler.

Men elbiler er heller ikke helt fri for kontroverser. Blant annet er dette med rekkevidde et tema som diskuteres heftig. Akkurat som ved forbruk på en vanlig bil, er det ofte vanskelig å gjenskape den oppgitte rekkevidden en elbil har. Kjøremønster, topografi, vær og temperatur er blant faktorene som spiller inn.

1.000 kilometers rekkevidde

Tesla er per i dag blant de ledende i klassen på rekkevidde. Med den største batteripakken kan Model X kjøre nesten 500 kilometer.

Men her går utviklingen fort. Flere produsenter jobber nå med nye modeller som skal kunne utfordre den nyskapende, amerikanske elbilprodusenten på dette området. Blant annet Audi og Porsche.

Musk har nylig uttalt at innen 2017 vil elbiler klare å ha en rekkevidde på opptil 1.000 kilometer.

PS: Som et resultat av diesel-skandalen, vil Venstre vente med omleggingen av personbilavgiftene, som etter planen skulle fases inn allerede 1. januar. Nestleder i Venstre, Terje Breivik, sier til VG at det i øyeblikket ikke er mulig å stole på bilprodusentenes utslippstall. Planen var å gi avgiftskutt til lavutslippsbiler. Men Breivik vil først se at utslippstallene er mer i tråd med de reelle utslippene. 

Hva tror du? Vil VW-skandalen bidra til bedre vilkår for elbilene?

Les også: Her er bilen som parkerer Tesla