EKSPERTHJELP: Sindre Buraas, Johan Kaggestad og Johan Bugge gir deg råd før helgens motbakkeløp. Foto: Scanpix
EKSPERTHJELP: Sindre Buraas, Johan Kaggestad og Johan Bugge gir deg råd før helgens motbakkeløp. Foto: Scanpix

Slik forbereder du deg til motbakkefesten

Les ekspertenes beste tips før Stoltzen og Oslos bratteste.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I helgen skal godt over ti tusen mennesker gjennomføre motbakkeklassikerne Stolzekleiven Opp, og Oslos Bratteste. Og selv om det garantert vil skumme over av melkesyre, og bli prekær mangel på oksygen i de bratteste partiene, så er ekspertenes tale klar. Det viktigste er å glede seg til kraftprøven. Da går ting lettere.

TV 2 har snakket med rekordholderen på Oslos Bratteste, Sindre Buraas, årets europamester i motbakkeløp, Johan Bugge, og trenerlegenden Johan Kaggestad om de viktigste tingene før, under, og etter løpet.

Før løpet:
Sindre Buraas: Forberedelser er viktig. Om du ikke har vært gjennom løypa, så er det viktig å lese løypeprofilen. Særlig i Stoltzen er det viktig å kjenne løypa godt. Den bør man ha gått på forhånd. På Oslos Bratteste er det lurt å parkere på toppen av løypa, gå rolig ned, og inspisere – omtrent som i alpint. Valg av sko er også viktig. Sørg for å ha sko som man ikke sklir med. Selv løp jeg Oslos Bratteste med piggsko. Det ga godt feste. Men for vanlig folk er et par gode terrengsko å anbefale.

Johan Bugge: Det er viktig med en god frokost, men husk å spis lettfordøyelig mat. Jeg har i med brødmat, gjerne med syltetøy, eller annet pålegg som gir energi. Men ikke spis for mye. En god oppvarming er viktig. Jeg starter gjerne en halv time før start. Det er viktig å kjenne litt på farta. Test deg selv litt i løypa, og prøv å finn det som blir åpningsfarten din under løpet.

Johan Kaggestad: Stigningsløp er et godt tips på oppvarming før løpet. Men noe av det viktigste er å forberede seg mentalt på at dette blir hardt, være forberedt på smerte. Trøsten er alltid at det er like mye smerte for alle de andre, uansett hvilket nivå de er på.

Under løpet:
Sindre Buraas: Det aller viktigste her er IKKE å åpne for hardt. Da pådrar man seg melkesyre det er umulig å bli kvitt senere i løpet. Hold igjen, og spar kreftene til slutten. I Oslos bratteste kan det nesten gå like fort å gå som å løpe i de bratteste partiene, selv for oss proffe så er det så vidt det går raskere å løpe enn de som er gode til å «skyve» oppover. Er du god i langrenn, er dette en teknikk som er effektiv i motbakkeløp. Så mener jeg det er viktig å ha med seg godt humør, vær positiv, smil, og vis folkeskikk.

Johan Bugge: Ta det med ro fra starten, ikke bli fristet til å følge noen som åpner hardere enn deg. Tenk på steglengden. Tar man kortere steg med høyere frekvens er det bedre enn lange klyv. Da pådrar man seg lettere syre. Det er viktig at man deler løypa opp i flere deler, at man har en plan på hvordan man angriper hver del. I starten bør man ha fokus på å komme i gang og finne rytmen, i midtpartiet kan man dra på hvis man har krefter og gjøre grovjobben. Siste biten handler det om å være forberedt på å ha det vondt, og da er det viktig å bruke viljen og tenke på at det snart er over. Bare ta ut siste rest av krefter.

Johan Kaggestad: Som de andre gutta sier, man må ikke åpne for hardt. Tenk rytme, og ha fokus på de neste ti stegene hele veien. Del løypa opp i små etapper, og sett deg korte mål underveis. Det er viktig å bruke armene godt. Armene avgjør i stor grad også frekvensen på beina. Og så er det viktig at man gleder seg til man er ferdig, og ikke minst til banketten etterpå. Tenk positivt!

– Når et mål
Den norske europamesteren i motbakkeløp er ikke overrasket over at motbakkeløp blir stadig mer populært i Norge.

– Det er en utrolig enkelt idrett i forhold til utstyr. Man trenger bare et par gode sko, og litt lett turtøy. Så tror jeg det at det å bestige en topp er et mål i seg selv for mange som deltar på motbakkeløp. Premien er å komme til topps, så når man et mål uansett, sier Bugge.

Når det gjelder antrekk, og hvordan man ser ut, så mener Sindre Buraas at det er viktig å se bra ut.

– Friidrett er jo egentlig en idrett for «jålebukker» , ler han, og innrømmer at han er nøye på det han stiller opp med.

– Jeg er ikke så forfengelig, men jeg stiller aldri på trening, eller konkurranser med klær og sko som ikke matcher med hverandre.

De tre ekspertene er i alle fall enig om én ting. Møter man til motbakkefesten med en positiv innstilling, et smil rundt munnen, og en ekte glede over å forsere den utfordringen som venter, så blir turen opp langt lettere å takle.