HÅVER INN: Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg har all grunn til å smil.e Foto: Scanpix
HÅVER INN: Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg har all grunn til å smil.e Foto: Scanpix

Så mye tjener Facebook på akkurat deg

Er det på tide at Facebook begynner å betale brukerne? 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Har du brukt Facebook i det siste, er det kanskje på tide å be om en lønnsøkning».

Det skriver The Guardian, som viser til tall fra research-selskapet eMarkeder.

I år kommer en Facebook-bruker i snitt til til å tjene inn rundt 108 kroner i annonseinntekter for selskapet . I fjor tjente du inn 85 kroner for Facebook.

Håver inn på brukerne

eMarkeder melder at du i 2017 trolig kommer til å dra inn rundt 149 kroner for Facebook.

I fjor dro Facebook inn hele 85 milliarder kroner – mye takket være sine over én milliard aktive brukere om dagen. Dette er én syvendedel av verdens befolkning. 

Er Twitter ditt foretrukne sosiale medie, skal du vite at du også drar inn penger her. Selskapet tjener i år 66 kroner per bruker.

I fjor tjente de 47 kroner på deg, og i 2017 kommer du trolig til å generere 107 kroner. 

Amerikanere er gull verdt

Hvor du er bosatt har mye å si for hvor verdifull du er for Facebook og Twitter.

The Guardian skriver at en amerikaner vil dra inn utrolige 415 kroner i år.

Annonsørene betaler for å selge sine produkter via sosiale medier, og både Facebook, Twitter og Instagram er i full sving med å finne på nye metoder for å vise annonsene og gjøre dem mer relevante for deg. 

KRITISK: NettpionerJaron Lanier er kjent for å gå hardt ut mot sosiale medier som tjener penger på brukerne. Foto: Scanpix
KRITISK: NettpionerJaron Lanier er kjent for å gå hardt ut mot sosiale medier som tjener penger på brukerne. Foto: Scanpix

Med dine «likes» og kommentarer på annonsene som popper opp i newsfeeden, får annonsørene troverdighet.

Annonsørene må bla opp

Annonsørene betaler mer og mer. Takket være at papiravisene dør ut, og at adblockere er blitt svært populære på mobil, blir det vanskeligere og vanskeligere for annonsørene å nå kundene direkte.

Annonsørene som vil rette reklame for en tjeneste eller et produkt mot en viss målgruppe som også andre annonsører vil nå, må bla opp til Facebook. 

The Guardian skriver at mange eksperter på sosiale medier mener at Facebook burde betale brukerne for å selge annonsørene informasjon om dem.

Vil ha kompensasjon 

Dataforsker og nettpioner Jaron Lanier (55) mener at jo mer informasjon om brukerne som blir gitt til annonsøren, jo mer burde brukeren bli kompensert.

I et intervju med Channel 4 har Lanier, som var den som oppfant uttrykket «virtual reality», kalt både Google og Facebook for «spionbyråer».

55-åringen er motstander av sosiale medier og Google.

Han sier at han ikke kommer til å bruke verken Facebook, Google eller Twitter før han får betalt for det. 

– Hvis myndighetene ønsker å vite hvor du er når du går rundt, burde de betale deg. Det samme gjelder for Google, sa han.

Og:

– Grunnen til at det å tjene penger på informasjon er viktig, er at det er den eneste måten som kan føre til moderasjon. Folk prater om rettigheter og regulering. Min bekymring er at disse tingene aldri klarer å holde følge med dataprogrammererne. Programmererne beveger seg kjappere enn loven. Men å å tjene penger på dette kan fikse problemet.