Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi skjønte raskt alvoret i dette. Og vi som jobber i Volkswagen forstår naturligvis at mange av kundene våre blir både usikre og frustrerte i en slik situasjon.

Det forteller Anita Svanes (43), informasjonssjef for Volkswagen hos den norske importøren Harald A. Møller AS.

Les også:Disse lages utelukkende for å snyte staten for penger

11 millioner berørt

Nyheten om at VW bevisst har manipulert bilene sine for å oppnå kunstig lave utslippstall, slo ned som en bombe lørdag. Siden har det dukket opp stadig nye momenter i saken.

I første omgang virket det å handle om rundt 500.000 biler for det amerikanske markedet. Men så har VW gått ut og slått fast at skandalen berører så mye som rundt 11 millioner biler. Det betyr at langt flere markeder enn det amerikanske er berørt.

Les også: Flere tusen norske biler kan være berørt av utslipp-jukset

Importbiler

– Forstår du at mange av kundene deres nå er frustrert og lurer på hva som skal skje?

– Selvsagt! Vi gjør alt vi kan for å ivareta kundenes behov for informasjon fremover. Her er det viktig å påpeke at det ikke er noen sikkerhetsrisiko ved bilene, og at de kan kjøres akkurat som før. I tillegg er Volkswagen AG tydelige på at dette ikke gjelder de nye bilene vi selger i dag, med Euro6-motorer, sier Anita Svanes.

– Har det noe å si for deres håndtering av situasjonen om bilen er
importert eller kjøpt ny i Norge?

Merkevaren

– Nei, det har det ikke. Så snart vi har skaffet oss oversikt over omfanget fra fabrikk, om og eventuelt hvilke biler som er berørt, vil vi ta kontakt med kundene dette gjelder og løse dette etter retningslinjene fra fabrikken.

– Hvordan tror du dette påvirker merkevaren VW i Norge?

Akkurat nå handler det om å komme til bunns i hva som har skjedd og ikke minst sørge for å begrense eventuelle ulemper dette kan medføre for kundene våre. Det er det vi bruker all vår energi på nå, sier Anita Svanes.

Les også: Solgte over 1.300 biler - på ni timer!