Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden nyheten om at VW  bevisst har manipulert bilene sine for å oppnå kunstig lave utslippstall, har det dukket opp stadig nye momenter i saken.

I første omgang virket det å handle om rundt 500.000 biler for det amerikanske markedet. Men så har VW gått ut og slått fast at skandalen berører så mye som rundt 11 millioner biler. Det betyr at langt flere markeder enn det amerikanske er berørt.

Til bransjenettstedet Bilnytt (krever abonnement), uttaler informasjonssjef For Volkswagen hos Harald A. Møller, Anita Svanes, at det jobbes på spreng med å finne ut hvor mange av disse bilene som eventuelt er solgt i Norge.

Mye tyder på at flere titalls tusen biler er berørt.

Les også: To skjebnedager for VW-sjefen

Nye biler ikke berørt

Svanes bekrefter imidlertid ovenfor Bilnytt at ingen av de nye VW-modellene som nå selges, har softwaren som er blitt brukt for å redusere NOx-utslippene med opptil 40 prosent.

Alle de nye dieselbilene som selges av VW i dag, har motorer som tilfredsstiller de nye og strenge Euro 6-kravene.

Dette har VW i Norge fått bekreftet fra fabrikken.

Vil kontakte kunder

I tiden framover vil VW jobbe med å finne ut hvor mange biler som er blitt jukset med.

VWs norske nformasjonssjef, Anita Svanes, sier at det jobbes med å finne ut hvor mange norske biler som er berørt av software-juksingen.
VWs norske nformasjonssjef, Anita Svanes, sier at det jobbes med å finne ut hvor mange norske biler som er berørt av software-juksingen.

- Vi gjør vårt beste for fortløpende å informere både forhandlere, media og kunder med det vi vet. Så snart vi vet mer, vil vi kontakte våre kunder om veien videre, sier Svanes til NTB.

Vil starte etterforskning

Nå er det også klart at tyske påtalemyndigheter til åpne etterforskning av VW. Nyhetsbyrået AFP bekrefter at det først er snakk om å få tak i mest mulig informasjon om saken, og se på saker som privatpersoner allerede har rettet mot selskapet.

Men det kan også bli aktuelt å etterforske ansatte på ledernivå i VW.

I utgangspunktet er det dieselmotorer knyttet til betegnelsen E189 som installert den omdiskuterte softwaren. Modellene som kan ha feil utslippstall er ifølge Chicago Tribune:

• Jetta (årsmodellene 2009-2015)

• Beetle (2012-2015)

• Beetle Convertible (2013-2015)

• Audi A3 (2010-2015)

• Golf (2010-2015)

• Golf Sport Wagen TDI (2015)

• Passat (2012-2015).

Les også: Slik klarte en liten gjeng miljøaktivister å avsløre VW-jukset